kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-03-14 - Regression

Jag �r en tredjedel in i G�ran Grips minitegelsten "Allting finns". F�rordet har jag l�st fem g�nger och varje g�ng ryser jag. Han beskriver hur han anv�nde sin sargade kropp f�r att stoppa en krigsmaskin som f�rf�ljde hans familj. Hur f�rst fingrarna, sedan armarna och resten av kroppen dras in och slits s�nder.

�n har jag inte kommit till delen d�r l�saren f�r veta hur han kan ha ett s�dant minne, men jag tror att det han beskriver �r ett tidigare liv och att han f�tt hj�lp att minnas av en terapeut.

Jag �r kluven till det h�r med regression, allts� att g� bak�t i minnet och det undermedvetna genom hypnos eller hypnosliknande guidning. Somliga utforskar bara h�ndelser i barndomen, andra h�vdar att man kan g� l�ngre tillbaka �n s�, till livmodern och liv f�re dess. Jag tror s�kert att det fungerar, fast tidigare liv-delen har jag sv�rt att uttala mig om, men jag menar: �r det verkligen riktigt s�kert att greja med?

Forskare har visat att man kan plantera minnen hos folk som de sedan inte kan skilja fr�n sina egna. Det blev s�rskilt uppm�rksammat efter alla sektrelaterade ritualmord som pl�tsligt anm�ldes i USA under en period. Polisen fann inga som helst sp�r: inga kroppar, inga mordvapen, inget blod, inga personer saknades. Senare visade det sig att vittnena varit i h�nderna p� terapeuter som antingen sj�lva var offer f�r villfarelser eller hade kommit p� ett s�tt att ge sina patienter sk�l att forts�tta k�pa behandlingstid.

T�nk om man hamnar hos n�n som f�r en att minnas fel?

�ven om seri�sa terapeuter inte h�ller p� med s�nt, s� undrar jag om de s�kert kan hantera vad de sl�pper loss? S�g att jag har f�rtr�ngt och l�st in saker i det undermedvetna, ja, d� finns det v�l f�rmodligen bra sk�l till det? Visst, visst. Det som skr�mmer ett barn beh�ver inte skr�mma en vuxen, men om...?

En annan bok som jag l�st gav ytterligare en vinkel p� det hela. Om det nu var s� att man hade erfarenheter fr�n tidigare liv, s� �r det nuvarande livet i s� fall summan av de tidigare. Allts� finns det ingen anledning att rota i dem.

Sen pratade jag med en som best�mt sig f�r att prova. "Det kan inte bli v�rre �n det �r nu. Jag �terupplever hellre vilka fasor som helst "vaken" �n forts�tter uts�ttas f�r dem i mina mardr�mmar."

Det f�rst�s.

Nog verkar det enklare att b�ra med sig minnet av att man blivit krossad av en stridsvagn i ett tidigare liv (som nu �nd� inte kan komma �t en), �n att vakna av namnl�s �ngest varje natt i detta liv?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck