kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-03-09 - Vad epost kan avsl�ja

Jag letar billiga webbhotell och DNS-tj�nster p� n�tet och h�pnar �ver vad jag hittar. Visst, det tar tid att j�mf�ra olika produkter och leverant�rer men oftast l�nar det sig. Jag vill inte bli lurad.

Ett av f�retagen som jag fann h�ller s� l�ga priser att jag blev misst�nksam. N�r jag l�ste lite n�rmare s�g jag att f�retaget "startade i b�rjan av 2003". Layouten �r proffsig och texterna visar att de �r insatta i den teknik de erbjuder, s� jag besl�t att skicka en fr�ga per epost f�r att se hur de beter sig. Inom n�gon timme fick jag svar, fr�n en helt annan epostadress �n den jag skickat till. Det �r ett elevf�retag... :-)

Det borde jag v�l ha anat, dels f�r att de erbj�d support via IRC och dels av deras referenskunder: fyra klubbar f�r n�tverksspelare, en ideell radiostation som s�nder en timme i veckan och n�gra andra projekt i samma l�nsamhetsklass.

I alla fall s� �r de trevliga, kunniga och ger snabb respons. Finns de kvar i april s� kan jag t�nka mig att anlita dem.

Ett annat f�retag har motstridiga uppgifter p� sina sidor. De har dels informationssidor f�r varje paket som man kan best�lla, dels en separat prislista d�r man kan se b�de paketpriserna och vad delarna kostar var f�r sig. P� en av paketsidorna st�r det att .se-adress ing�r. P� prislistesidan st�r det att .se-adress inte ing�r i just det paketet. "Hur ska det vara?" fr�gade jag per epost, och har nu hamnat i en tjafsig ordv�xling med f�retaget. Tv� g�nger har jag skickat dem l�nken till den aktuella paketsidan, och fortfarande f�r jag s�dana h�r svar (kopierat direkt ur brevet):

"Vi k�r ingen falsk marknadsf�ring , st�r ingenstans att en en .se dom�n �r gratis s� jag f�rs�r itne vad du har f�tt att vi k�r gratis .se dom�n. .SE dom�n st�r klart och tydligt 650kr som �r ett felaktigt pris , det �r vad jag kan se. Inte gratis ialla fall."

Tror inte att jag ska anlita dem d�... :-D

Jag har dessutom epostat till ett danskt f�retag som inte svarat �n. Jag ger dem frist till m�ndag eftermiddag. Har de inte svarat d� s� �r de ocks� strukna.

N�gra f�retag, d�ribland mitt favoritklagobjekt Telia, beg�r tv� eller tre g�nger s� mycket betalt som genomsnittet utan att ge n�got merv�rde. Tror inte jag v�ljer n�n av dem heller.

Hemsidan, och i steg tv� eposten, �r det n�st b�sta n�r jag kollar upp f�retag som jag �verv�ger att handla av. Helst lyssnar jag ju p� rekommendationer fr�n personer som jag k�nner v�l. Ett tredje s�tt �r att ta referenser fr�n n�gon man inte k�nner, men d� kan de ju vara i maskopi med leverant�ren...

�r du ocks� lite misst�nksam av naturen s� kan jag rekommendera Cint, som har omd�men och betyg p� allt fr�n strykj�rn till butiker, bl�jor och biofilmer.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck