kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-02-07 - Blodspekulationer

Mina �gon �r r�da, kliar och svider, av f�r mycket jobb och f�r lite s�mn. Jag dr�mde att jag f�rsovit mig till sju p� kv�llen... Det �r kanske s� l�nge jag skulle beh�va sova?

Jag ringde till sjukhuset i g�r f�r att fr�ga vilken blodgrupp jag har/tillh�r. Sk�terskan lovade skicka uppgiften med post s� jag b�r f� den n�sta vecka. Hon fr�gade f�rsiktigt varf�r jag undrade. Jag sa som det var, att jag har l�st i en bok att personer med olika blodgrupper reagerar olika p� f�do�mnen, och jag vill se om det finns n�got som jag kan prova att utesluta eller l�gga till f�r att bli piggare. Intressant, tyckte hon.

Mycket f�renklat: I skolan fick vi ju l�ra oss att man inte kan ge blodtransfusioner hur som helst till folk, blodgruppen m�ste vara den r�tta annars startar immunf�rsvaret krig, ungef�r som mot virus och bakterier. Den h�r forskaren h�vdar att vissa f�do�mnen inneh�ller s�dant som, beroende p� vilken blodgrupp man har, f�r immunf�rsvaret att tro att det �r en invasion p� g�ng. Om man har blodgrupp 0 �r det troligt att man inte t�l gluten. Sm� m�ngder klarar kroppen av, men om man proppar i sig vete till frukost, lunch och middag s� p�verkas insulinproduktionen och �mnesoms�ttningen negativt.

P� hemmafronten har spekulationerna sp�nt �ver alla de fyra t�nkbara m�jligheterna. F�rst hade jag f�r mig att jag har/�r A, eftersom blodcentralen en g�ng f�r m�nga �r sedan ratade mig med motiveringen att jag inte hade n�n "sp�nnande" blodgrupp. (Det v�sentligaste sk�let var dock att jag v�gde f�r lite, under 50 kilo, och s� sm� m�nniskor kan bli yra och tr�tta av att ge bort en halvliter blod.) A �r ju s� vanligt s� det �r v�l inte sp�nnande, t�nkte jag.

Men mamma �r B, s� jag kan ju ocks� vara det.

Sedan diskuterade jag saken med min homeopat (som har jobbat som distriktssk�terska), f�r hon har tagit blodprov p� mig och jag t�nkte att hon kanske visste. Det gjorde hon inte, "men att d�ma av ditt utseende skulle jag hellre tro 0 eller AB", sa hon. Det �ppnade f�r lite interna familjesk�mt. Om jag �r AB och pappa inte �r A, vad ska vi dra f�r slutsatser d�..? H�r kan bli oanade f�ljder.

Med ledning av blodcentralens kommentar om "osp�nnande" blodgrupp menar d� min homeopat att jag troligare �r AB �n 0, eftersom bara 5 procent av jordens befolkningen �r AB och det kan g� l�ng tid innan n�gon beh�ver s�dant blod i v�rt l�n. H�llbarheten f�r f�rskt blod �r ju som ni alla f�rst�s vet sex veckor. 0-blod d�remot kan man ge till alla, s� det �r eftertraktat.

Spekulationer.

Om n�gra dagar f�r jag veta, och jag gruvar mig lite. Det kan n�mligen uppst� ett moraliskt dilemma. Jag �r ju vegetarian sedan flera �r, och det beslutet v�xte fram efter omsorgsfullt �verv�gande och st�llningstagande. I boken st�r det att personer med blodgrupp A l�mpligast ska vara vegetarianer (A st�r f�r agrar som betyder jordbruk), medan blodgrupp 0 �r genetiskt betingad att �ta k�tt. Jag har n�stan best�mt mig f�r att g�ra ett trem�nadersf�rs�k utifr�n bokens f�rslag om kost och motion - men om det inbegriper k�tt, hur ska jag g�ra d�? H�r st�lls kanske mitt personliga v�lbefinnande mot det som jag tycker �r r�tt i det stora.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck