kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-02-02 - Jag, en infoholic

Jag heter Karin och jag �r en infoholic. Nu har jag varit avh�llsam i n�stan sju m�nader - men det har inte alltid varit s�.

Under flera �r prenumererade jag p� m�nga intressanta, intellektuella och udda tidskrifter, och s� n�gra som s� sm�ningom visade sig bli ganska kortlivade men inte mindre intressanta f�r det. Jag pl�jde allt som damp ner p� hallmattan, oftast tv�-tre g�nger f�r s�kerhets skull, och sorterade sedan in dem i nummerordning i noga uppm�rkta tidskriftsamlare. Varje erbjudande om gratis nyhetsbrev p� Internet nappade jag p�, och ooooooh s� mycket sp�nnande l�sning det finns d�r ute! En del s� p� pricken att man bara m�ste skriva ut och spara det.

F�r n�got �r sen tappade jag greppet. Travarna av ol�sta tidningar tornade upp sig och jag ins�g att mitt v�lsk�tta tidskriftsarkiv inom en snar framtid skulle v�xa ur l�genheten. S� jag b�rjade kasta - men en ekorres sinnelag �ndrar man inte i en handv�ndning.

F�r s�kerhets skull bl�ddrade jag igenom tidskrifterna innan jag kastade dem, och klippte allt som v�ckte mitt intresse. Massor om stress och utbr�ndhet, n�stan lika mycket om j�mst�lldhet och kvinnors villkor, en hel del som b�st kan beskrivas som "tema den gode konsumenten", tankev�ckande citat och bilder... Det var otroligt tids�dande, och mycket intressant. Tidskriftssamlarna ersattes av lika v�lordnade men mindre utrymmeskr�vande �mnesp�rmar.

Fast med tiden orkade jag inte ens riktigt det. Klippte gjorde jag visserligen, men klippen samlades i en plastficka i v�ntan p� att sorteras in i r�tt p�rm. N�r prenumerationsavierna ramlade in rev jag dem eftersom, och p�minnelseavierna likas�. S� sm�ningom kom brevb�raren med allt f�rre tidskrifter.

Nu f�r jag bara s�dana tidskrifter som ing�r i ett eller annat engagemang: Impuls fr�n Studief�rbundet Vuxenskolan, Sif-tidningen fr�n facket, F�retagaren fr�n FR. Jag har dessutom avbest�llt mer �n 20 nyhetsbrev som jag tidigare fick med eposten. De tio-tolv som jag har kvar r�cker mer �n v�l.

H�romdagen tittade jag pr�vande p� raden av prydliga klipp�rmar. Skulle jag kanske, m�jligen...? Ja. Ner med p�rmarna p� golvet, och d�r blev jag sittande. Inneh�llet i en p�rm kunde jag kasta n�stan rakt av med undantag f�r n�gra f� sidor. Ur en annan �kte tv� tredjedelar. H�rligt! Sedan var d�r n�gra p�rmar som �r s� himla intressanta och bra att de f�r vara or�rda.

L�ngst bak i raden hittade jag en tjock bunt osorterade klipp i tv� plastmappar. Jag beredde mig p� att kunna kasta de flesta r�tt fort, men nu har tv� timmar g�tt och jag har lett, blivit f�rbannad, h�pnat och blivit p�mind. Vill ni veta vad jag hittade?

Forts�ttning f�ljer.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck