kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-01-25 - �tandet

Om ni f�rs�kt komma in p� min och andra diraylandares sidor utan att lyckas, s� beror det p� att n�n fiffig typ lanserat en j�tteattack p� Internet som lamslog halva USA:s servrar typ.

I dag �r f�rsta dagen som min onda tand t�l att tuggas p�, och nu har jag �tit upp halva den provisoriska fyllningen. Givetvis. Hoppl�st fall. :-)

Meny- och telefonboksknapparna p� min mobil har slutat fungera. Jag har allts� en riktig old fashion-lur numera: den g�r att ringa och sms:a med, men bara om man kan numret. H�h�jaja. Telefonen �r tre �r s� jag antar att det �r billigare att k�pa en ny �n att laga den, men ja, minnesgoda l�sare vet ju hur jag resonerar om saker som g�r att anv�nda, eller skulle kunna g� om bara...

I g�r ramlade jag emellertid �ver en artikel p� Global Envision som ger mig ytterligare ett sk�l till att faktiskt laga den gamla. Worldwatch Institutet�s kartl�ggningar visar att v�r om�ttliga konsumtion av mobiltelefoner, eller r�ttare sagt vissa s�llsynta �mnen typ coltan som beh�vs i mobiler, finansierar krig i tredje v�rlden. Den som kan roffa �t sig kontroll �ver fyndigheten har hittat en s�ker inkomstk�lla, f�r vi m�ste ju bara ha fler mobiltelefoner, kosta vad det kosta vill i andra �ndan av v�rlden. Det kan vi blunda f�r, ge oss bara det vi vill ha. N�rmare 20 miljoner m�nniskors liv och vardag har offrats hittills, och krigsherrar, rebeller och samvetsl�sa regeringar ber�knas tj�na 12 miljarder dollar �rligen p� handeln. Tja, det borde v�l inte komma som en nyhet f�r en t�nkande varelse, men det gav mig i alla fall den puff i baken jag beh�vde f�r att beg�ra ett kostnadsf�rslag.

Det fanns andra intressanta och nedsl�ende artiklar d�r p� Global Envision ocks�, till exempel om hur v�stv�rlden �ter sig till d�ds. Alla de vanligaste d�dsorsakerna �r livsstilsrelaterade. Hj�rtattacker, olika cancerformer, diabetes... M�n som slutar �ta animaliskt protein s�nker risken f�r hj�rtinfarkt med 90 procent. Bland amerikanska m�n som �ter k�tt �r risken att f� en hj�rtinfarkt 50 procent enligt den h�r artikeln, men jag har l�st andra som v�rderar risken �nda upp till 68 procent.

Ibland tycker jag det �r konstigt att inte fler m�nniskor reagerar och f�r�ndrar sina matvanor, i synnerhet som de flesta �r �tminstone n�got medvetna om h�lsoriskerna, besprutningsproblemen och djurvanv�rden, men sen t�nker jag igen. Vanans makt �r stark, det vet jag ju av egen erfarenhet. Dessutom finns det m�nga som har enorma ekonomiska intressen i att vi forts�tter konsumera som vi g�r, och som inte �r beredda att sl�ppa taget s� l�tt.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck