kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-01-20 - Knapph�ndig

V�rken som h�llit mig vaken i stort sett hela helgen och sedan halv fem i morse f�rsvann pl�tsligt klockan �tta, d� b�de tandl�karen och min "husdoktor" �ntligen blev n�bara per telefon.

Men jag l�ter mig inte luras. Jag har bokat tid hos b�da.

En bra sak med att inte kunna sova �r att det blir en massa gjort.

I g�r sydde jag en soffkudde �t mamma, eller r�ttare sagt �verdrag till en vanlig sovkudde som ska extrakn�cka som soffkudde n�r den inte sussas p� av nattg�ster. Det ska bli tre �verdrag till. Jag gjorde en djupdykning i pyssell�dan och letade fram stora knappar i guld, silver och antik som jag t�nkte piffa till kuddarna med. Allihop �r udda s� jag har sorterat ihop dem efter f�rg och storlek och tycker att det blev en kul effekt. �terst�r att se vad mamma tycker. B kastade en blick p� kreationen och sa att "s�na kan inte vi ha, vi skulle bli skalperade!". Hm, t�nkte inte p� det. S� f�r jag v�l v�nda p� dem d� om jag sitter i mammas soffa.

Aprop� knappar och l�ngt h�r: N�stan alla i Bs bekantskapskrets har skinnv�star med runda utst�ende knappar och pins, och jag har fastnat i mer �n en. Det k�nns lite pinsamt n�r n�gon g�r f�rbi t�tt bakom min rygg och jag pl�tsligt m�ste f�lja efter, ojande och protesterande. B klarar sig oftast eftersom han �r l�ng, och s� �r hans h�rstr�n gr�vre och mindre flygiga �n mina.

Kudd�verdrag var det ja. Det �r kul att sy, men jag g�r det inte s� ofta eftersom tyger i regel �r lika dyra som eller till och med dyrare �n f�rdigsytt. D� k�nns det lite on�digt att l�gga ner arbetet. I det h�r fallet hade mamma hittat en billig stuvbit, tre meter f�r 49 kronor, s� tygkostnaden blir ungef�r 8:60 per kudde. Det �r v�l �verkomligt. :-)

Och mer syning ... syende ... syarbete(?) - s�mnad! ska det bli, f�r i dag ska jag k�pa tyg till kontorsstolarna. Efter �tskilliga tygprover och hummanden har vi best�mt oss. Det blir r�tt.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck