kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-01-04 - Gamla b�cker

G�rdagens notering avslutade lite abrupt eftersom "Snuten i Hollywood" b�rjade p� tv... Gamla kulturrullar m�ste man ju visa lite respekt. :-)

Aprop� kultur s� har jag �gnat mig �t s�nt p� sistone. Jag har l�st Oscar Wildes "Sp�ket p� Canterbury" fr�n 1887 i ny�vers�ttning. De hade n�got annorlunda uppfattningar om sp�kens fysionomi p� den tiden. Eller i alla fall hade Oscar Wilde det. Nu �r det drygt 115 �r sedan ber�ttelsen skrevs. Undrar om han t�nkte sig att hans ord fortfarande skulle l�sas, till och med p� andra spr�k, efter mer �n ett sekel? Jag tror �dmjukast inte att detsamma kommer att ske med mina alster.

� andra sidan kan det vara lika bra; alla texter �ldras ju inte med v�rdighet. Moseb�ckerna till exempel. Jag har ingen ny�vers�ttning och konfirmationsbibeln ligger nerpackad n�nstans, men jag snubblade nyligen �ver en gammal eposthistoria ang�ende tolkningen av n�mnda publikation. Jag tror best�mt att jag m�ste delge er den h�r. Eftersom det enligt texten �r ett �ppet brev s� hoppas jag att jag inte g�r intr�ng i upphovsr�tten.

Dr. Laura Schlessingen �r en k�nd radiopratare i USA som ger r�d till personer som ringer in till programmet. F�r en kort tid sedan svarade hon en av de som ringde, med en h�nvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet �r en vederstyggelse som inte under n�gra omst�ndigheter kan accepteras.

Det f�ljande �r en �vers�ttning av ett �ppet brev till Dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare vars namn �r ok�nt.

~ ~ ~

K�ra Dr. Laura

Tack f�r att du g�r s� mycket f�r att l�ra upp folk vad g�ller Guds bud. Jag har sj�lv l�rt mycket av dig och f�rs�ker dela med mig av dessa kunskaper till s� m�nga jag kan.

Om n�gon till exempel f�rs�ker f�rsvara homosexualitet s� p�minner jag dem bara om 3:e Mosebok 18:22 d�r det klart och tydligt st�r att homosexualitet �r en vederstyggelse s� �r den saken f�rdigdiskuterad. Men nu m�ste jag erk�nna att jag beh�ver n�gra r�d kring hur jag skall f�lja n�gra andra av Guds bud.

1) Varje g�ng jag br�nner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet �r att grannarna klagar.

2) Jag �nskar s�lja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisniv�, vad anser du vara ett sk�ligt pris?

3) I 3:e Mosebok 25:44 st�r det klart och tydligt att jag f�r �ga b�de manliga och kvinnliga slavar s� l�nge de �r k�pta fr�n ett grannland. En v�n till mig h�vdar att detta bara g�ller mexikaner och inte kanadensare. H�r beh�ver jag hj�lp. F�r jag �ga kanadensare?

4) Jag har en granne som insisterar p� att han skall arbeta p� sabbaten. 2:a Mosebok 35:2 �r helt p� det klara med att han m�ste dr�pas. �r jag moraliskt ansvarig f�r att g�ra detta sj�lv?

5) En av mina v�nner menar att �ven om det �r en vederstyggelse att �ta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), s� �r homosexualitet v�rre. Jag h�ller inte med. Vem av oss har r�tt?

6) I 3:e Mosebok 21:20 st�r det i klartext att jag inte f�r n�rma mig Guds altare om jag ser d�ligt. Jag m�ste erk�nna att jag lider av viss n�rsynthet och anv�nder glas�gon. M�ste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett visst sv�ngrum i denna fr�ga?

7) De flesta av mina bekanta g�r till fris�ren. De klipper h�ret p� sidorna och rakar sk�gget i kanterna. Detta �r tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur b�r de straffas?

8) Jag har l�st i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall r�ra vid n�gra rester av en d�d gris eftersom det g�r mig oren. Kan jag forts�tta spela amerikansk fotboll om jag anv�nder handskar?

9) Min morbror har en g�rd. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika gr�dor p� samma jord. Hans fru �r inte mycket b�ttre eftersom hon g�r kl�dd i kl�der som �r gjorda av mer �n ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har ocks� den fula ovanan att sv�ra mycket. �r det verkligen helt n�dv�ndigt att vi samlar HELA byn bara f�r att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? �r det inte lika l�tt att br�nna dem till d�ds p� ett familjeb�l som vi brukar g�ra med m�nniskor som ligger med sina sl�ktingar (3:e Mosebok 20:14)?

Jag vet att du g�tt p� djupet med denna typ av problemst�llningar. S� jag �r helt s�ker p� att du kan hj�lpa mig. Tack f�r att du st�ndigt p�minner oss om att Guds ord �r evigt och of�r�nderligt.

Med v�nliga h�lsningar fr�n en trofast l�rjunge och tillbedjande fan.


(N�got senare samma dag: Mamma har kollat h�nvisningarna mot gammalmommas Bibel som �r "i �verensst�mmelse med den av konungen �r 1917 gillade och stadf�sta �vers�ttningen", och den anonyme lyssnaren har bel�gg f�r sina tolkningssv�righeter... :-).



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck