kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-12-26 - Fr�n allt till inget

Jag har haft n�stan datorledigt de senaste dagarna s� Canaria-rapporten �r fortfarande ofullbordad. N�ja, det �r ju ett ganska obetydligt bidrag till eterklottret s� v�rlden g�r vidare �nd�. Rest assured att den kommer n�r den kommer.

Under tiden kan jag underh�lla er med den farsartade historien om telefon- och internetuppkopplingen p� v�rt nya kontor. Som ni kanske minns hade jag stora bryderier: skulle vi ha duocom, adsl eller kanske b�de och? Jag skickar ju periodvis m�nga stora filer, och pratar ganska mycket i telefon i jobbet.

Efter idog research best�mde jag mig. Vi skulle ha duocom f�r att f� varsin telefonlinje, och adsl f�r att f� snabb internetuppkoppling till fast pris. Det var den mest ekonomiska l�sningen.

Jag loggade in p� Telias webb f�r att best�lla flyttning av mitt nuvarande teleabonnemang med samtidig uppgradering till duocom. Men det gick inte eftersom vi ocks� beh�vde ett nytt jack, och mont�rer kan man inte best�lla via webben.

S� jag f�rklarade per telefon f�r kundtj�nstkvinnan att jag ville 1) flytta abonnemanget, 2) installera ett jack eftersom det inte fanns n�got, 3) uppgradera till duocom och 4) "betala" uppgraderingen med mina f�rdelspo�ng* enligt specialerbjudandet som jag nyss f�tt. (* Telia har tagit efter Statoil och Ica och ger po�ng f�r handlade kronor; po�ng som man sedan kan byta mot olika "f�rdelar").

Fyra best�llningar p� en g�ng blev f�r kr�ngligt. Hon m�ste ringa n�n teknisk avdelning f�r att f� reda p� om vi kunde f� duocom p� den adressen, och till F�rdelskundtj�nst f�r att f� reda p� hur det var med po�ngen. Sedan skulle hon h�ra av sig.

En vecka gick utan besked, och sen ringde jag upp igen.

Jag f�rklarade 1-2-3-4 f�r en annan kundtj�nstkvinna. Hon lyckades kolla duocom-anslutningen samma dag, men trodde att det inte gick att anv�nda f�rdelspo�ngen eftersom det var en flytt inblandad. D�remot kunde jag f� ett bra pris p� paketet om jag var f�rvalskund. S� hon faxade ett f�rvalskontrakt som jag faxade tillbaka, och n�gra timmar senare gjorde vi upp om tid f�r mont�rbes�ket.

En dag senare fick jag epost fr�n F�rdelskundtj�nst: "Visst, det g�r bra, men vill du anv�nda dina f�rdelspo�ng s� m�ste du s�ga upp de best�llningar du redan gjort och g�ra om dem hos oss p� F�rdelskundtj�nst".

�h, heck. Det fick vara som det var.

N�n dag senare skulle jag best�lla adsl hos Spray, och fick d� beskedet att adsl inte funkade ihop med isdn eller duocom. F�rvirrat kollade jag igen p� Telias webbsidor d�r det st�r att man kan koppla in adsl p� ett duocom-abonnemang. Jaha, s� det funkar bara ihop med Telias adsl d�, antog jag. Telia �r ju 75 kronor dyrare per m�nad �n Spray men va fan...

F�rs�kte nu best�lla adsl via Telias webb men fick meddelandet att det angivna telefonnumret inte kunde kontrolleras f�r kompabilitet. Javisst, det l�g ju redan en flyttbest�llning p� det.

S� jag ringde Telias bredbandskundtj�nst och en v�nlig r�st meddelade att nej, duocom �r digitalt och adsl �r analogt, de g�r inte kombinera. N�r du skaffar duocom s� g�r teknikern in i stationen och byter ut en liten kontakt. Sen n�r du vill ha adsl s� m�ste han ta bort den och s�tta i en analog kontakt. "Jamen det st�r ju att man kan koppla in adsl p� duocom..." gn�llde jag. Nja, visst, du slipper betala konverteringen tillbaka till ett vanligt abonnemang men i praktiken �r det vad som sker, och du f�rlorar den extra linjen.

Jag avbr�t adsl-best�llningen och grubblade en stund. Grejen med att ha tv� linjer var ju dels att vi skulle kunna prata samtidigt, dels att vi skulle slippa besv�ret med att dela upp teler�kningen. Att skaffa ett telefonabonnemang till verkade on�digt dyrt, s� mycket pratar vi v�l �nd� inte samtidigt? Snilleblixt: vi kan dela p� ett abonnemang men ringa med olika operat�rer. P� s� vis slipper vi br�ka om r�kningen. "Visst, inga problem" tyckte P som redan sl�r en f�rvalskod hemma.

I scen 15 ringer v�r hj�ltinna till Telias kundtj�nst f�r att annullera duocom-best�llningen. D� visar det sig att en ny mont�rtid m�ste bokas eftersom den vi f�tt "f�rintas" samtidigt som den avbrutna ordern och innan hon loggat in i mont�rtidbokningssystemet s� kan tiden redan ha g�tt till n�n annan. Dessutom hade digitalpladuffan, "splittern", som kr�vs f�r duocom redan g�tt iv�g med posten. "Men det �r inga problem, l�t bli att h�mta ut den s� g�r den tillbaka, bara." Kundtj�nstkvinnan lovade att strax �terkomma med besked om hur det blir med mont�ren. Det gjorde hon inte, s� n�sta dag fick jag ringa igen. Det blev samma tid.

Okej, vanligt abonnemang, flytt och mont�rtid klart. Pust.

H�r lutar sig v�r hj�ltinna tillbaka i kontorsstolen och b�rjar l�sa omd�men om olika adsl-leverant�rer hos Cint, och fundera �ver vilket adsl-modem som verkar b�st. F�rutom modem beh�ver vi �ven en switch eller en hub f�r att kunna koppla in flera datorer samtidigt.

Det resulterade l�ngt senare i att jag la en best�llning p� adsl hos Bostream (som kallar det f�r "stream" ist�llet f�r adsl men tekniken �r densamma), och b�rjade h�lla utkik efter ett 4-ports Alcatel Speedtouch (adsl-modem och switch i ett!) p� begagnatsidorna.

H�romdan kom beskedet via epost fr�n Bostream. "Tack f�r din istream-best�llning! Vi har kontrollerat ditt telefonnummer och tyv�rr kan vi f�r tillf�llet inte leverera istream till dig. Tj�nsten byggs ut efter hand och vi kommer eventuellt att kunna leverera till dig i framtiden."

F�r hundrade g�ngen knappade jag in mig p� Telias webb och provk�rde telefonnumret �ven d�r. Mycket riktigt, "vi beklagar men tyv�rr �r inte stationen utbyggd f�r adsl".

S� nu st�r vi med en enda fjuttig telefonlinje p� kontoret.

Hemma har jag snabb internetuppkoppling via comhem, och med horn i pannan slog jag in hemnumret p� Telias sida. Jovisst, jag kan f� adsl ocks�. Jag borde kanske g�ra en rockad - flytta hem f�retaget och bos�tta mig p� kontoret?

Paketet med duocom-splittern ligger fortfarande kvar hos kvartersbutiken. Fortfarande inloggad hos Telia men n�got less klickade jag p� l�nken "best�ll duocom", bara f�r att f� beskedet "Vi vet inte om du kan f� duocom till fastigheten. Vi kontaktar dig inom fem arbetsdagar. Tack f�r visat intresse."



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck