kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-11-17 - O(m)m�blerat

F�r n�gra veckor sedan uppgraderade jag systemprogrammet. Efter det har Internet Explorer gl�mt v�ra svenska bokst�ver ���, och snabela har bytt plats p� tangentbordet. F�rut l�g det p� [alt+*]. Nu ligger det likadant som p� pc [alt gr+2] utom i word d�r det m�ste infogas som specialtecken. Irriterande.

Aprop� omm�bleringar: Vid det h�r laget har jag provat ungef�r 47 olika m�bleringar av v�rt nya kontor. Med formklippta och skalenliga papperslappar i en rumsmall allts�, inte med riktiga m�bler. Annars hade det varit svettigt, puh... Kornelia drog oavsiktligt iv�g med tv� hyllor och ett skrivbord i g�r. De fastnade under hennes tassar n�r hon provsatt rummet. :-)

N�, det �r bara att inse. Vi har hyrt ett v�ldigt litet och l�ngsmalt rum med f�nster eller d�rrar p� alla v�ggar, och kakelugnen �r j�ttemysig men den tar faktiskt en del plats.

M�blerandet kompliceras av min noja: Jag vill inte sitta med ryggen mot d�rren. Knappt ens med sidan mot d�rren. Det �r en fix id� sedan jag l�ste om "kraftpositionen" i en feng shui-bok. Boken fick mig att b�rja titta hur det ser ut och k�nns i rum som jag kommer in i, och det �r faktiskt skillnad. Nej, jag vet inte riktigt hur det ska vara f�r att k�nnas "r�tt", men jag k�nner n�r jag kommer in i ett rum som �r det.

Jag g�r f�rmodligen inte s� l�ngt att jag konsulterar en inredare, men valet av m�bler och hur de placeras �r viktigt. T�nk efter sj�lv: visst p�verkas din uppfattning om ett f�retag eller en arbetsplats av dess lokaler? Det handlar inte bara om praktiska saker som att man ska sitta ergonomiskt r�tt och kunna �ppna sk�pd�rrar utan att de tar i, det handlar om k���nsla.

Nu ska jag nog g� och grunna p� hur jag vill att rummet ska k�nnas. Det �r kanske den insikten som fattas?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck