kajo@diaryland
� G�stbok
� Mejl

� Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-11-01 - Pysselr�d

V�nner. Om ni drabbas av pyssellust sent en kv�ll, och limstiftet tar slut, och ni ist�llet best�mmer er f�r att klistra fast dekorationer p� kuvert med vanligt flytande hobbylim, kom d� ih�g att vika ut fliken p� kuverten innan ni l�gger dem i press. Annars kan ni f� spr�tta upp 20 oslickade, tomma kuvert n�sta dag. S� kom ih�g det: vik ut flikarna.

Ja, rent hypotetiskt allts�. Om ni skulle ... s�, ni vet.

Mattan v�xer med n�n lapp varje kv�ll. Beskrivning och foto har efterlysts, men eftersom den �r mitt eget p�hitt s� finns varken f�rlaga eller recept. Jag ska dock med f�rtjusning dela med mig av mina erfarenheter i �rendet.

grov virknål, trikåremsor och staplar av lapparAll trik� g�r att anv�nda. Sportsockar med frott�insida ger mysigt "ulliga" lappar men skr�par avgjort v�rst. Jag har provat mig fram och tycker att virkn�l 6 och trik�remsor i 4-8 mm bredd (beroende p� tjocklek och stretch) fungerar bra. Ju tjockare och stummare tyg, desto smalare remsa. Snyggast blir det om man inte anv�nder res�ren fr�n tubsockarna, men jag gillar �tervinningstanken och st�r ut med att det blir omotiverade f�rgr�nder i lapparna. Det ska ju inte bli n�n finrumsmatta direkt.

Fr�n b�rjan virkade jag ganska stora lappar, cirka 30x30 cm. Det var opraktiskt. Dels �r det inte bra att skarva flera sorters remsor i samma lapp, dels blir lapparna ganska tunga. D�rf�r �vergick jag till 13x13 cm.

virkade lappar i närbildJag har en mall i papp som jag m�ttar efter. Med gr�vre remsor r�cker det med 12-13 luftmaskor i botten, med tunnare beh�vs 14-16 maskor. Str�ck ut luftmaskraden ordentligt n�r du m�ter f�rsta varvet, annars blir lappen f�r bred. Sen virkar jag ... �h ... fastmaskor. Stick n�len genom en maska p� f�rra varvet och dra igenom remsan s� att det blir tv� maskor p� n�len, fiska upp mer remsa och dra sedan igenom b�da. Sist i varvet (eller f�rst, hur man nu ser det) virkar jag en luftmaska f�r att kanterna ska bli raka.

K�nner du dig inte helt hemma i virksnacket s� kan du l�sa f�rklaringar och se instruktiva bilder i Sollans virkskola.

Har du inga f�rger som passar ihop s� kan du f�rga. M�ngden bomull i tyget avg�r hur v�l f�rgen t�cker. Vill du vara p� s�kra sidan s� f�rga innan du klipper. Jag ska f�rga en del av lapparna innan jag syr ihop dem. Eftersom de �r av olika material och f�rg s� kommer de att f� olika toner, men jag hoppas att f�rgbadet liksom binder ihop dem. �h...

Slut p� virkrapporten.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







�
bara ett rosa streck