kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-10-09 - Varning f�r flum!

B�st att s�ga det med en g�ng: Om du blir illa ber�rd av "flummiga new age-grejer", inte st�r ut med o�ndliga utl�ggningar om f�r och emot och irriteras �ver vindlande utsv�vningar fr�n �mnet s� kanske du vill sluta l�sa nu.

�r du fortfarande kvar?

Ja, i s� fall...

H�romkv�llen n�r vi skakat hand med ytterligare ett antal f�rhoppningsfulla hyresv�rdar och satt p� caf� �verl�ggande om kvadratmeter, f�nsterstorlekar, rumsindelning, f�rs�kringssj�lvrisker, kontraktsskrivning och kostnader f�r olika alternativ blev jag pl�tsligt tr�tt p� alltihop. P� jagandet, f�rhandlandet, kompromissandet som s�kert m�ste f�lja, ofriheten n�r man har del i ansvaret f�r andra ist�llet f�r bara sig sj�lv.

Enklast och billigast vore att l�gga ner alltihop. Har jag klarat mig ensam och med det h�r utrymmet i tre �r s� l�r det g� ett tag till.

Fast ... det vore ju kul med ett stort, fint kontor, lite ny utrustning, sammantr�desrum och arbetskamrater. I fantasin har jag redan b�rjat packa, flytta innerv�ggar och prova olika m�bleringar. Efter �tta �r som f�retagare skulle det h�r kunna ge en nyt�ndning, en ny inriktning, en f�rst�rkt aff�rsm�ssig framtoning.

Det �r nio m�naders upps�gningstid p� lokalen. Om vi nu inte drar j�mnt, om n�gon hoppar av? Klarar vi kostnaderna �nd�? Och t�nk s� mycket tid som kan g� bort till on�digt tjafs.

T�nk vilka utvecklingsm�jligheter d�r finns. Vi skulle kunna utr�tta stord�d och ha kul under tiden. Vi skulle komplettera varandras professioner.

Det finns andra alternativ: jag kan f�rs�ka ordna mer utrymme d�r jag �r nu, eller p� ett annat st�lle utan att dela med andra. En mindre och billigare lokal, en st�rre l�genhet d�r jag �ven kan ha kontor, eller rentav ett hus? Jag har tittat men hittills inte hittat n�got som jag verkligen vill ha och tycker �r v�rt pengarna. � andra sidan kan man ju s�nka sina krav.

Den mentala tennismatchen p�gick hela natten och p� morgonen var jag fortfarande p� uselt hum�r. Det var h�g tid att r�dfr�ga det osynliga.

Brukar ni g�ra det?

Lokalfr�gan �r inte av n�gon j�ttedignitet, men den har varit i diskussion tidigare utan att det blivit n�got av det, och den drar energi fr�n annat. D�rmed uppfyller den kraven f�r vad man kan fr�ga I om.

I �r ett 3000-�rigt kinesiskt orakel i mycket beh�ndigt format. Du har det kanske sj�lv i bokhyllan? Det �r en bok som heter I Ching, "I:s bok", som man kan st�lla fr�gor till och f� svar i form av en symbolisk text.

Det �r inte som att g� till en sp�dam och f� en allm�n genomg�ng av �ktenskapsutsikter, karri�r och eventuella tipsvinster. I �r en r�dgivare, ingen framtidssiare. Till I m�ste man komma med en fr�ga sprungen ur ett problem. Det kr�vs en del tankepyssel f�r att formulera en bra fr�ga; ni vet det gamla taless�ttet "som man fr�gar f�r man svar". Fr�gan ska vara s� konkret som m�jligt och helst inneh�lla ordet jag. "Ska jag, kan jag, hur borde jag...".

Svaret kommer med hj�lp av slumpen. Man singlar mynt eller plockar f�rgade kulor ur en korg enligt ett visst system, och f�r p� s� vis reda p� vilket avsnitt man ska l�sa. Ibland garderar den s� att man m�ste l�sa p� flera st�llen och d� kan den ge mycket exakta angivelser.

F�rsta g�ngen hade jag en br�nnande fr�ga som jag inte riktigt v�gade st�lla. Vad�, det �r ju flummigt att fr�ga en bok, eller andarna eller vad det nu �r, s� jag fintade och st�llde en mindre angel�gen fr�ga som ett slags test. Men boken svarade p� fr�gan som jag inte st�llde, och svaret fick mig att skratta h�gt. Avsl�jad!

Sen dess har jag anv�nt boken d� och d�, n�gon g�ng per �r. Vissa saker vill eller f�rm�r man inte prata med andra om. D� kan I Ching vara till hj�lp. Boken varken skvallrar eller d�mer men ger nya infallsvinklar.

En v�n l�nade boken av mig och jag fr�gade nyfiket om den gav bra svar. Min v�n hade gjort som boken rekommenderar n�r det g�ller n�got s�rskilt viktigt, och fr�gat tv� g�nger. Jag fick utan n�rmare f�rklaring se b�da svaren, och utbrast h�pet: "Funderar du p� att skiljas?!" "Nja," sa min v�n, "men vi har separerat."

Hm, det var en utvikning. Lokaler var det fr�ga om. Rustad med boken, en mugg te, p�rondoft i aromalampan, tre likadana 50-�ringar samt papper och penna skred jag till verket.

Fr�ga: "Ska jag g� vidare med lokalen?"

I svarar: "Avbryt inte sociala och juridiska processer som redan p�g�r. Tvinga saker att r�ra sig i en viss riktning. Var modig. Ha ett st�lle att g� till. Utsmycka saker och ting, var elegant, visa ditt v�rde. L�t s�ttet du visar upp dig p� ge signaler om f�r�ndringarna i ditt liv."

Fr�ga: "Ska jag g� vidare med hus (eller en st�rre l�genhet)?"

I svarar: "Forts�tt din inslagna v�g, det �r inte ett misstag att forts�tta s� h�r, i samma anda. Var konstant och stabil. Du riskerar att g� f�r djupt f�r snabbt. L�t situationen v�xa och mogna. Var mycket f�rsiktig.

Hmmm? ... Jag omformulerar fr�gan.

Fr�ga: Ska jag g� vidare med eget hus ist�llet f�r gemensam lokal?

I Ching svarar: "Du �r utsatt f�r en p�verkan som ger impulser till handling. Impulsen stimulerar dina l�r, l�t den inte rusa iv�g med dig. Stanna d�r du �r och hitta din uppgift bland de m�nniskor som f�ljer dig. Samla m�nniskor f�r ett nytt storslaget projekt. Foga samman. Hitta det b�sta s�ttet att f�ra ihop saker som varit �tskilda men �r delar av en helhet. G� med p� att flyttas. Yin �r nyckeln."

Jahapp. "Yin �r nyckeln". Med det menas att man ska handla litet och smidigt, vara flexibel, ta saker som de kommer och anpassa sig till dem. Motsatsen yang �r att handla stort och solitt, framh�rda och tvinga igenom sin vilja.

Kommer att t�nka p� f�rhandlingar och kompromisser h�r...

Tycker du att det h�r �r mer flum �n du st�r ut med? Ja, d� �r det b�st att du slutar l�sa bums f�r nu blir det v�rre.

Efter I plockade jag fram numerologiboken och r�knade ut v�rt samarbete i den tillt�nkta lokalen... Jod�, det st�r m�nga flummiga b�cker i min hylla. Numerologi var jag oerh�rt skeptisk till n�r jag f�rst h�rde talas om det. Boken k�pte jag f�r att �verbevisa mamma om att det inte funkar, men det var jag som blev �verbevisad.

En g�ng r�knade jag ut mitt f�retag, som test. F�delsedatumet och dopnamnet tog jag ur registreringsbeviset fr�n PRV, och resultatet prickade in b�de r�tt bransch och min verksamhet. Lite kusligt men kul.

S� h�r s�ger numerologin om v�rt tillt�nkta samarbete:

Motivation: vill inte leva ensam, har h�ga ideal, se upp s� att man inte blir utnyttjad.

Drivkraft (hur man uppfattas av andra): vill k�nna samh�righet och hj�lpa andra, har ett v�nligt och tilltalande s�tt.

Vuxenjag (talanger och handlingar): harmonisk, full av id�er och vet hur de ska genomg�ras, full av energi men beh�ver viss uppmuntran, har fallenhet f�r ordning och system, socialt ansvarstagande, mycket diplomatisk, n�got vacklande sj�lvf�rtroende.

Risker: oro och missriktad v�lvilja.

Puh.

Ja, vad s�ger ni? F�r jag h�ra ett utl�tande? Eposta till [email protected].



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck