kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-09-04 - fotomanipulation och kattregler.

Jag forts�tter om inte glatt s� i alla fall d�rtill n�dd att fuska mig fram i andras professioner. G�r vykort och annonser, byter ansikten p� folk i gruppfoton...

Bildmanipulation b�r mig emot i vanliga fall men det h�r var ett specialtillf�lle och det blev faktiskt v�ldigt bra. Min v�n som s�g ut som en p�t�nd lodis blev proper och glad p� mindre �n en kvart - och jag garanterar att ingen kan se att bilden �r manipulerad. Photoshop �r fantastiskt.

Jag jobbar hemma i dag, till katternas f�rn�jelse. Macrokatten �r v�ldigt hj�lpsam och intresserad av allt jag g�r. Helst ligger han �ver axlarna s� att han kan spinna och dregla i mitt �ra medan jag g�r omkring, eller sitter i kn�et med framtassarna �ver h�ger arm n�r jag jobbar med datorn.

Det p�minner mig om "Rules For Cats Who Have A House To Run" - regler f�r katter som har ett hus att sk�ta - som spreds med epost f�r n�gra �r sedan.

I Macros och Kornelias version l�ter de ungef�r s� h�r:

1) D�rrar

St�ngda d�rrar �r inte till�tna. Man f�r en d�rr �ppnad genom att kl�sa p� den, alternativt skrika h�gt och stirra uppr�rt genom eventuell glasruta. N�r d�rren v�l �r �ppnad beh�ver man inte anv�nda den. Ett bra st�lle att t�nka �ver viktiga saker �r halvv�gs genom ytterd�rren, s�rskilt om det �r kallt, regnar, sn�ar eller �r myggs�song ute.

2) M�bler och mattor

Kr�ks helst p� en orientalisk matta, rya eller helt�ckningsmatta. Trasmattor �r l�mpliga att surfa och sladda p�. Klov�ssning �r extra kvalitativ om man g�r den p� soffor och f�t�ljer. Beslagta alltid en uppv�rmd stol om tillf�lle ges.

3) Badrum

M�nniskor b�r inte vara ensamma i badrummet. Se �ven regel nummer ett. Den som sitter p� toaletten har b�da h�nderna lediga f�r p�lsomrufsning. Rensa g�rna lite i sk�p och hyllor medan de sitter ner.

4) Hj�lp till

Prioritera alltid den m�nniska som verkar mest upptagen.

* sitt bakom v�nster fot, s� att hon/han oavsiktligt kliver p� dig och d�refter tar upp dig f�r att tr�sta.

* sitt eller ligg �ver b�cker, tidningar, papper och handarbeten.

* placera dig strategiskt mellan m�nniskorna och TV-rutan.

* f�nga s�dant som r�r sig: pennor, strumpstickor, garn, n�lar, sladdar.

* peta ner pennor, sudd och andra sm�saker fr�n bord och b�nkar.

* g�m dig bakom/under n�got och hoppa fram ov�ntat. Det h�ller dem i form.

* sjung en trudelutt n�r de pratar i telefon.

* g� efter f�re, �verallt.

* p� n�tterna, kolla med j�mna mellanrum att de inte �r d�da, och v�ck dem i l�mplig tid p� morgonen, fem ungef�r.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck