kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-08-08 - tillf�llig visit i den grafiska v�rlden.

Jag fuskar som layoutare i dag. Det g�r man inte utan vidare, kan jag tala om...

Br�ttom �r det, m�ste vara tryckt och klart n�sta fredag. Och billigt f�rst�s!

Efter en rundringning visade det sig att vi f�r vara glada �ver att ens f� det tryckt. En enda tryckare hade tid, och d� m�ste allt l�mnas f�rdigt p� cd p� m�ndag f�r att han ska hinna f� fram filmer och g�ra pl�tar, trycka, l�ta det torka, rensk�ra kanterna, vika, packa och skicka det.

Jag har fortfarande inte f�tt alla bilder som ska vara med. Det oroar mig lite. Bilderna ska konverteras till svartvitt, �ndras till r�tt format och uppl�sning och helst �ven finjusteras f�r just den tryckpressen som ska anv�ndas. N�n ska hinna g�ra det med kort varsel. Det blir inte bra om jag g�r det sj�lv.

N�r jag b�rjade med layouten i g�r var formatet en fyrsidig A5. Sen ringde de och hade kommit p� att ytterligare tv� grejer skulle med. T�nka om. Det blev en sexsidig, h�gsmal grej. Tr�ngt var det s� jag meckade med skohornet till l�ngt in p� natten.

I morse fick jag veta att det ska in ytterligare fem bilder, och s� hade de nya �nskem�l om utformningen. "Den ska se ut som deras." Ringa och f�rs�ka f� m�tt p� deras. Nej, tyv�rr, vi har ingen linjal... F� den faxad. J�klar, f�r stor f�r att f� in p� A4-papper! Nu m�ste jag b�rja om fr�n b�rjan med layouten, och �ndra pappersbest�llningen hos tryckaren.

Har ni pratat med en tryckare n�n g�ng? De har ju s� besv�rliga fr�gor. Ska det vara bestruket eller obestruket papper? Silverblade, Cyclus, Terraprint, Multisilk eller kanske n�t annat? 110, 130 eller 150-grams? Millimeterm�tt? Utfallande (dvs f�rg �nda ut i papperskanten)? Falsning (dvs vikning)?

Sen har han f�rst�s krav om vilket program det ska levereras i (extra sp�nnande i detta fall eftersom han anv�nder pc och jag mac) och s� m�ste ju r�tt typsnitt med ur min dator och hur funkar det mellan mac/pc? Inte alls, om jag inte l�r mig g�ra en s�rskild sorts pdf. (Ni vet s�na filer som man l�ser med Acrobat Reader, fast med en massa fler avancerade inst�llningar �t tryckaren.) Huga..!

Ja, och s� har ju Posten �sikter ocks�, om m�tt och viktgr�nser och s�nt. Vad s�ger avtalet? Ringa person A: Max 40 gram inklusive det andra materialet som ska skickas med. Okej, vad v�ger resten d�? Ringa person B: v�ga, v�ga. Ringa tryckaren: Vad v�ger den h�r foldern n�r den �r klar? Summera. Hm, ja, men f� se, om vi sk�r ner den lite h�r, och byter till l�ttare papper, g�r det d�?

Trycket ska vara svart med en dekorf�rg. Jag b�var f�r n�r best�llarna ska enas om vilken f�rg och nyans de vill ha. Det finns ju massor! Och tryckaren �r petnoga, han vill ha en exakt kod, inget sv�vande "typ himmelsbl�tt fast inte f�r urblekt och inte f�r m�rkt utan luftigt liksom, utan att det blir mesigt b�bisbl�tt".



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck