kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-07-26 - delrenovering och "vi-ser-dig"-vision.

"Jag g�r v�l s� h�r ocks�, s� �r jag s�ker" sa tandl�karen och knackade med skrapverktygsskaftet p� min onda tand. "OO-YYYL" sa jag och l�ttade tre centimeter fr�n stolen. Sen skrattade jag. "Hade du gjort s� d�r h�romkv�llen hade jag fastnat uppe i taket, eller gett dig en snyting!" "Eller b�de och, smackat till mig n�r du kommit ner fr�n taket" f�reslog han. Ja, tandl�kare har v�l sett det mesta.

Kanske borde jag h�lla minnesstund? Den stackars tanden, eller r�ttare sagt den rotspillra som �verlevde en h�rdh�nt h�gstadiematch i innebandy, hade saligen avlidit i en liten sj� av var. Tvi vale, s�ger jag. V�gade inte titta p� rensbrickan vad han fick ut, men jag k�nde smaken. Inga fler detaljer.

Nu knaprar jag K�vepenin och i september ska det bli rotfyllning. Min f�rsta. Jag undrade bekymrat om det �r jobbigt? Tandl�karen log och sa att "nej, inte alls, d�remot brukar det vara jobbigt perioden innan folk uppt�cker att de beh�ver en rotfyllning". Sant i mitt fall, i alla fall.

I h�let efter nerven proppade han in n�got vitt guck vars ena verksamma best�ndsdel �r nejlikolja. Det smakar fortfarande stark pepparkaka med alkoholefterv�rme i munnen och jag �r r�tt less p� det. Men tandv�rken �r borta, nu �r det bara lite efter-�mt. Halleluja!

Efter tandl�karbes�ket f�rsvann st�rre delen av torsdagen in i dimman. Jag blir s� tr�tt och h�ngig av bed�vning; det k�nns som om kroppen g�tt igenom en mangel eller n�t.

P� kv�llen sl�pade vi oss iv�g p� bio f�r att se "Minority report". Vi och sju andra i st�rsta salongen... Kan ha n�got med Yranpremi�ren att g�ra.

Det enda vi visste i f�rv�g var att Tom Cruise var med och att det var n�gon slags action, f�r det hade B sett i en trailer. Det visade sig vara en sci-fi. Femtio �r fram�t i tiden har vetenskaparna listat ut ett s�tt att f�ruts�ga mord, och f�rhindra dem. Projektet heter Precrime och ska eventuellt utvidgas att bli nationellt. Inf�r detta beordrar justitieministern en granskning, och den s�tter bollen i rullning (haha, internt sk�mt f�r alla som sett filmen).

B tyckte att filmen var seg. I alla fall var den l�ng, 2:40 n�nting. Jag gillar mysko fenomen som prekognition s� det var intressant, men nog var vissa scener bara f�r mycket..?

Mitt best�ende intryck var emellertid alla �gonscannrar som anv�ndes f�r att trigga personlig marknadsf�ring. De s�g ut ungef�r som de d�r sm� kamerorna som �ppnar automatiska d�rrar, men ist�llet f�r att bara l�sa av r�relse l�ste de av regnb�gshinnan, som �r lika personligt unik som fingeravtryck. "Hej Karin Johansson, har du kommit f�r att k�pa en s�n d�r bl� temugg till?" skulle h�gtalarna i entr�n p� �hl�ns kunna s�ga.

Vilken framtidsbild, huga! Men sp�rningen av oss sker ju redan i smyg p� Internet, s� varf�r inte �ppet i verkliga livet? Vi f�r se upp.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck