kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-07-18 - fr�n bl�tlagd revy till i-f�llan-fallning.

Hm, Diaryland-servern ligger nere. Ovanligt, den brukar vara p�litlig. N�, jag kan ju skriva och l�gga p� lager till senare.

Jag dricker C-vitaminbrus. Har lite f�rkylningsk�nning efter g�rdagens ofrivilliga bl�tl�ggning vid D�da fallet. N�, jag trillade inte i �lven. Vi satt p� vridl�ktaren i �sregn och jag hade regnjacka och en poncho �ver kn�na, men det rann in d�r bak s� jag blev alldeles bl�t om baken och tr�jan. Innan allt var klart hade bl�tan krupit in p� skinnet och l�ngt upp p� ryggen och ner p� benen. F�tterna var ocks� r�tt bl�ta, naturligt kanske med tanke p� att jag hade sandaler. N�r vi for hemifr�n fanns det inte ett moln p� himlen.

"G� i klister, Ofelia" hette f�rest�llningen. Oklart varf�r. N�r en av huvudpersonerna v�l uttalade det var det mer i betydelsen "j�sses amalia" eller "milda matilda".

Garvsyra �r ett revyg�ng som har tv� stora f�rest�llningar per �r: en till ny�r som bara heter Garvsyra, och s� ett folklustspel vid D�da fallet p� sommaren. Det speciella med den scenen �r allts� vridl�ktaren, som g�r att revyg�nget kan ha 360 grader scen byggd i en ring runt l�ktaren. Med en knapptryckning (eller kanske spakdragning, vad vet jag) f�rflyttas publiken fr�n stad till land, och allt d�remellan, utan att r�ra en muskel.

Folklustspelet har olika teman varje �r. Det f�rsta jag s�g hette "H�ll i dig, Holliday" och var (f�rst�s) ett westerndrama som jag h�ll p� att skratta p� mig �t. Ligan satte ribban redan fr�n b�rjan n�r de galopperade genom en brinnande karta p� sina k�pph�star till br�derna Cartwright-temat.

Ofelia-historien handlade om en nunna, syster Gerd, som f�tt praktikplats som hemsamarit hos Eugen i Fjutten (en v�lbekant figur f�r Garvsyra-fansen) och hans kombinerade barn- och �ldreomsorgsf�retag. N�r jag t�nker efter var det egentligen inte s� mycket till historia den h�r g�ngen. Garvsyra lever p� kroppskomik, ordvitsar och tungvrickars�nger. Obligatoriska figurer �r n�gra fyllon, en snygg tjej med ett antal gubbsjuka beundrare och n�gra riktigt fula k�ringar - vilket m�jligen kan ha n�got att g�ra med att ensemblen best�r av en kvinna och fyra m�n.

Ordvitsarna var f�retr�desvis namnvitsar i �r. Den bisarre poeten hette Per Vers, och fyllot som polisen tagit fast var Tage Fast. I kurran fanns redan sedan n�gra veckor hans bror, Bo Fast. Den lilla stadens �terv�ndande son som seglat p� de sju haven hette �ke B�t, och hans mor hette Liv. Sk�nhetssalongens innehavare Ann Lag blev mobbad f�r sitt namn, men v�rre var det f�r hennes make Sam, som brukade f� p� k�ften n�r han presenterade sig. Och s� vidare.

Jag �r lite bekant med Reidar som f�rs�rjer sig p� att skriva manus �t Garvsyra och m�nga andra revyer. Han �r allts� professionell humorskribent. Det vore roligt att h�ra hur han g�r n�r han skriver. Hur f�r man ihop snuttar, karakt�rer och sk�mt till en helhet s� att det inte spretar �t alla h�ll? Och var hittar man id�erna?

Fast det f�r bli en annan g�ng. I dag �r jag upptagen. H�romdan �t jag n�mligen lunch med B, mams och K. Mams bekymrade sig �ver tapetsering, det skulle bli s� besv�rligt att fixa det ensam och paps var ju upptagen. Sen vet alla i familjen att det kan vara riskabelt att tapetsera med paps, f�r man kan bli osams om tillsk�rning och r�tsn�rsh�ngning och klisterp�l�ggningsmetod, skarvtorkning och borstf�rning. Huuu, ett veritabelt minf�lt. S� innan jag visste ordet av hade jag sagt att jag ju kunde hj�lpa till. Mams log lite lurigt. S� l�tt �r det att f� mig i f�llan. ;-)

Vi tapetserade det d�r rummet en g�ng f�r n�gra �r sedan. D� tog det hela dan, s� nu vet ni var jag �r ett tag fram�ver.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck