kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-07-16 - hal�ns, h�lsobok och framtidsvy.

Alla n�tbekanta verkar ha semester fr�n sina dagb�cker. Tr�kigt.

Hal�ns-katalogen kom i g�r. �r det verkligen m�jligt att slitna, lappade jeans kan bli moderna igen? M�rkv�rdigt. Och t�nk de d�r som ser gamla, �rvda och nerlagda ut direkt fr�n fabrik. Jag s�ger d� det...

Jag l�ser Kroppskoden av Jay Cooper. Den handlar om att man ska �ta och motionera efter vilken kroppstyp man har (�r?) f�r att m� bra.

Det sl�r mig att min biffige kompis M som �r j�gare och alltid har frysen full av k�tt �r en typ som borde undvika k�tt, medan jag, som �r vegetarian, �r den typ som �r minst l�mpad att vara det. Enligt boken kan och b�r jag �ta mest k�tt av alla typerna. Det vill jag ju inte!

Mycket av det som st�r om "min typ" i boken k�nner jag igen: om sug, d�lig cirkulation, st�ndiga blodsockersv�ngningar och eftermiddagstr�tthet. Boken bekr�ftar det jag redan vet om orsakerna. Jag vet att jag m�r b�ttre om jag g�r si ist�llet f�r s�. �nd� tar jag inte itu med det.

M�nniskan �r sin egen v�rsta fiende. Vi �ter helst det vi m�r s�mst av. Eller hur f�rklarar man annars den kopi�sa och �kande konsumtionen av socker, godis, snacks, alkohol, cigaretter, snus..? Alla vet ju att det �r onyttigt, rentav farligt.

Ibland pratar folk lite desperat om "vart det �r p� v�g" h�r i Sverige, med galopperande sjukskrivningstal, depressioner och utmattning, allergier, arbetsl�shet, pensionsskulder. Listan kan g�ras l�ng.

Jag tror att den europiska civilisationen rusar mot ett skifte, precis som romarna, egyptierna och mayaindianerna f�re oss. Pendeln sl�r, som alltid.

H�h�, se p� domedagsprofetissan... ;-)

Nu ska jag promenera med en kompis. T�nka sig, helt enligt bokens rekommendation. I morgon k�per jag kanske rentav lite mager mozzarella... och n�t kilo bladgr�nsaker.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck