kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-07-15 - St Olav och Dunder.

Jag hade mina aningar, s� i l�rdags k�rde jag upp T klockan halv�tta p� morgonen och beordrade henne att hj�lpa mig med St Olavslopps-vattningen. Inga protester godtogs.

P� grund av den lilla omv�gen (fyra mil) blev jag sen. Arrang�rerna hade redan st�ngt av v�gen, men jag drog ner huvudet mellan axlarna och k�rde i alla fall ... � ungef�r 400 personer s�g mig. V�l framme i Bleck�sen visade det sig att kranen som vi skulle tanka vid var avst�ngd, att h�lften av folket som lovat hj�lpa till inte dykt upp (hatar att f� r�tt om s�nt) samt att mobiltelefont�ckningen var absolut noll.

Vi fick vatten av Alsens s�vligaste pension�r, och for sedan i ilfart till v�tskekontrollen d�r de f�rsta l�parna redan passerat. Vi riggade bordet med ena handen och pytsade ut muggar och bl�ta svampar med den andra, full fart fr�n f�rsta stund. Drygt en och en halv timme senare packade vi ihop. D� fick jag ett sms fr�n en av de uteblivna. "Ska vi komma nu..?"

I god fart svischade vi sedan f�rbi en korsning utan att t�nka n�rmare p� det, och satt fem minuter senare fast i v�rldens bilk�, s�kert hundra bilar. Enkelriktat, fullt kaos, gassande sol och 200 grader varmt. Det tog en och en halv timme att k�ra tre mil. Hade vi sv�ngt i korsningen hade vi visserligen f�tt k�ra en omv�g men det hade garanterat g�tt fortare. Det �r l�tt att vara efterklok.

Naturligtvis kom vi f�r sent till n�sta m�te vid m�lg�ngen utanf�r R�dhuset. Letade i �ver en timme efter s�llskapet men hittade ingen, s� vi gick och packade ur bilen innan jag skulle fotografera en prisutdelning. Vid det laget hade �sk�darleden tunnats ut bet�nkligt, och se d�r stod tv� personer som jag letat efter, lagom h�rskna efter att ha v�ntat i tre timmar. Strax efter�t visade det sig att "v�r" pristagare redan hade �kt hem. D�r stod speaker och hedersprisutdelare och ropade i h�gtalarna men ingen kom. Snopet.

P� kv�llen �kte vi till Dundermarknaden i Str�msund. Huvudnumret Patrik Isaksson drog ut p� entr�n i en och en halv timme eftersom det var s� f� inl�sta. T tappade intresset f�r scenen efter andra l�ten, och jag var tr�tt och fr�s. Det �r liiiite sv�rt att rocka sig varm till ballader, �ven om det inte bekymrade de berusade, j�mfotahoppande manspersonerna framme vid kravallstaketet.

Kv�llens mest hysteriska r�j uppstod ist�llet i �l-ladan d�r en lokal trubadur-same efter enveten och h�gljudd beg�ran drog en jojk-rockl�t s� att inf�dingarna blev alldeles vilda. Som de skr�lade!!! Ordningsvakterna hade fullt sj� med att jaga ner dansande m�nniskor fr�n b�nkar och bord, och alla som stod intill scenen blev nerkletade med illgr�n, gul, rosa och bl� serpentin-spray. Helt osannolikt. Jag menar, jojk?

Jag kom hem fyra p� morgonen och somnade innan jag lagt huvudet p� kudden.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck