kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-07-09 - f�rs�ljartyper.

I g�r var jag helt solokvist p� jobbet. Strax f�re st�ngningsdags kom en kille/man/karl (ja, i min �lder d�) in och s�kte S, som har semester. Inf�r bes�karens besvikna uppsyn fr�gade jag artigt om jag kunde hj�lpa till med n�got.

H�r uppstod en l�ng, f�rvirrad utl�ggning om landsbygdsutveckling, aff�rsid� och milj� som jag inte fick n�got sammanhang i. Sedan andades han in, tittade p� mig med klotrunda �gon och plastigt leende, och sa:

- F�r jag st�lla en personlig fr�ga? Vad troooor du p�?

�h nej, ett jehovas! slog det mig. Hur ska jag slingra mig ur det h�r?

- Ehh, ja, det beror ju p� vilket plan man talar om. Fast verkligen, jag borde ...

? �r du n�jd med tillvaron s� som du har det?

- Nja, det finns v�l alltid ... �h, hur menar du?

D�r gick tydligen startsignalen. Mer aff�rsid�-snack. Royalty p� tidigare jobb, fantastiskt, inga mellanled, �terf�ring av vinst f�r kvalitetsutveckling, rent netto, ingen som skor sig, bla bla bla.

? Det l�ter som multilevel marketing, sa jag med ogillande m�lat �ver hela ansiktet - fast det s�g han inte.

- Exakt!!!

Vad mig anbelangar �r MLM lika suspekt som pyramidspel och jag h�pnar �ver alla som g�r in i det. Bes�karen och jag hade en l�ng diskussion som inte �vertygade mig f�r fem �re. Efter en dryg halvtimme gav han upp och gick. Jag vet fortfarande inte vad det var f�r produkt som skulle s�ljas, men helt uppenbart �r han �vertygad om att MLM p� n�got vis �r r�ddningen f�r avfolkningsbygder. N�r de stora f�retagen l�gger ner och flyttar, d� kommer det h�r g�ra det m�jligt f�r folk att bo och jobba var de vill. Jag �r skeptisk.

- Det var folk till franchising ocks�, skojeri kallades det, men nu �r det hur vedertaget som helst! kl�mde han till med innan han gick.

Jag �r fortfarande skeptisk.

I dag h�ll jag p� att sm�lta sm�r i micron n�r telefonen ringde. I hastigheten gl�mde jag vrida av tiduret. N�r det visade sig att det var en telefonf�rs�ljare som ville koppla in n�got bolag jag aldrig h�rt talas om f�rs�kte jag artigt bli av honom - men det gick inte! Har aldrig varit med om n�got liknande. Till slut �verr�stade jag honom.

- Men hall�! H�r du vad jag s�ger? Jag vill inte. Jag �r inte intresserad. JAG VILL INTE!

Det bekom honom inte ett dugg. Han fortsatte tjata om avgiften och att Telia skulle skicka en bekr�ftelse och bla bla bla ...

- H�RDU! JAG KOMMER ATT L�GGA P� NU. HEJD�!!!

D� blev det alldeles tyst i luren, jag h�rde bara hur han andades. S� lade jag p� - men det var redan f�r sent. I micron fl�t en sj� av sm�r och n�r jag lyfte p� deciliterm�ttet av plast fick jag f�rklaringen: Det hade blivit ett perfekt cirkelrunt h�l, stort som en brun 50-�ring, i botten.

Medan jag slets mellan fnisset som bubblade upp och irritationen �ver telefonpuckot och microst�dningen som v�ntade slog det mig. Jag har anm�lt mig till Nix telefon. Han f�r faktiskt inte ringa mig.

Jag gr�mer mig �ver att jag inte kommer ih�g vad bolaget heter, jag borde framf�ra klagom�l. Han sa ett namn f�rst och sen att det hette n�got annat f�rut, n�got med typ tv� bokst�ver bara, och att det var ett av de st�rsta i Europa. Mobiltaxan var 1:39 dygnet runt. Clues, anyone?

Andra sm�rsm�ltningen gick finemang och v�ffelsmeten blev perfekt. Fast lite konstigt �r det med v�fflor. F�rsta v�fflan �r ju s� himla god!!! Frasig, varm, med gr�dde och sylt, mmmm. Sen den andra, d� �r det mer som att �ta pannkaka. Helt okej, men, tja, inget att hetsa upp sig f�r. Varf�r �r det s�?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck