kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-06-30 - prao hos fritidsklubben.

H�r har �kts b�t, kommunens hyrskuta Thom�e n�rmare best�mt. Det regnade p� l�rdag kv�ll men det gjorde inget f�r vi roffade �t oss plats n�rmast maskinrummet i salongen och d�r var det varmt om �n bullrigt. Ute i den t�ltt�ckta aktern d�remot var det inte s� sk�nt.

Arrang�r var fritidsklubben p� Bs jobb och f�rutom kaptenen och tv� servitriser var jag den enda kvinnan ombord. W ber�ttade efter�t att respektivarna egentligen inte skulle f� f�lja med. Sen n�r det var s� f� anm�lda (f�retaget har 100 anst�llda, b�ten har plats f�r 130 passagerare och bara 40 ville f�lja) blev damerna pl�tsligt v�lkomna men d� verkar det ha uppst�tt en pakt att inte ber�tta eller m�jligen allm�n minnesf�rlust. Men B, som vanligtvis inte kommer ih�g att ber�tta om f�rest�ende kalas, gjorde det just denna enda g�ng. Och jag, som vanligtvis inte f�ljer med p� hans kalasturer, gjorde det just denna g�ng.

Ja, det k�ndes lite dumt.

N�r vi �ntrade landg�ngen i f�ren sa en karl med koll p� passagerarlistan att jag skulle f� guldl�ge p� turen, sm�rg�sbord, bara att ta f�r mig - och han syftade inte p� middagsbuff�n. Sj�lv s�g jag det snarare omv�nt. Ute p� sj�n finns det ingenstans att ta v�gen, d�r �r man d�dens lammunge. Men jag log f�rbindligt och sa bara att jag redan fick allt jag beh�vde hemma.

T�mligen omg�ende uppt�ckte en av de nyp�stigna att det fanns tv� hytter p� �vre d�ck, eller knullb�s som han h�gljutt f�redrog att kalla dem. Problemet var ju att de inte var bekvinnade, och hur skulle detta l�sas? Kunde B hyra ut? Jag k�nde hornen v�xa. Om kv�llen skulle bli s� h�r skulle Bs sambo snart f� rykte om sig att vara en sur k�rring med vass tunga. Men innan jag �ppnade munnen sa B kolugnt n�t i stil med: "Nej, det kommer inte p� fr�ga." Och t�nk, sen blev det inte fler s�dana diskussioner.

Med tre tut lade b�ten ut.

N�r d�rren till serveringen �ppnades huttades det redan friskt ur fickv�rmda pluntor och smusslades med Dr Pepper-flaskor med genomskinligt inneh�ll. De skr�nade som en skock hockeysupportrar, gjorde t�ta turer p� toa, somnade emellan�t s� att n�gon fick h�mta ut dem och h�ngde visst emellan�t �ver relingen trots att sj�n var lugn. En hurtfrisk person slog alla p� armen, h�rt, s� fort han sagt n�got. Mig ocks�, men han fick en armb�ge i revbenen varje g�ng och en stund efter att jag betalat en h�rdh�nt intryckning i pl�tv�ggen med att spj�rna honom av b�nken fann han f�r gott att avvika.

Det var f�rresten samma en som b�rjade skyffla in resterna fr�n sin taco-middag: k�ttf�rs, salsa, hackad l�k, avocador�ra och riven ost, med fingrarna s� att han fick mat p� skjortkragen och bakom �ronen.

Sj�lv fick jag quorn-f�rs i en egen burk. Det var hur gott som helst med tacos och jag proppade i mig s� att magen h�ll p� att spricka. Lycka. :-)

P� andra sidan bordet byttes s�llskapet av, en efter annan. N�gon pratade bara om vinkelj�rn, svetsning och �vertid, en undrade blygt om jag var gravid eftersom jag drack cola, en annan hade l�nga utl�ggningar om olika sorters whiskey och ville att alla skulle smaka ur hans 93-kronorsglas. Tv� �verv�gde att ge mig medalj f�r att jag stod ut och en ifr�gasatte gr�lsjukt om B hade specialtillst�nd att medf�ra k�rring.

I denna bullriga omgivning �vertr�ffade B sig sj�lv i gentlemannakavaljerande. Minsann.

I sakta mak tuffade vi f�rbi Fr�s�n och sen lika makligt en tur in i Brunfloviken d�r Rattl�s stod p� sin altan och vinkade. Efter maten h�ngde �gonlocken fasligt l�ngt ner p� n�gra och vadslagning om vilka och hur m�nga som skulle beh�va b�ras av b�ten uppstod. Tv� gjorde studiebes�k nere i maskinrummet och kom tillbaka med febrigt lysande �gon. "Kolvar" h�rde jag n�got om. En stj�lpte ut sin �l �ver skrevet p� grannen.

Jag tror faktiskt att allihop f�rm�dde g� iland sj�lva efter fyratimmarsf�rden. P� stan hade krogkv�llen knappt b�rjat. Efter upph�mtning av annat s�llskap fortsatte kalaset p� Mark Twain, Kebab City och O�Learys tills de st�ngde.

Med undantag f�r Bs v�nner s�g jag tv� personer som jag k�nner p� hela kv�llen. Guuu vad det var l�nge sedan jag var p� krogen, eller ens p� kalas. �rligt talat tror jag inte att jag har missat s� mycket, men det �r v�l bra att g�ra en reality check d� och d�. S� att man �r s�ker, liksom.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck