kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-06-28 - sexuella ofredanden.

Vissa dagar fylls fullkomligt upp av datortjafs. I dag laddade jag hem bilder i tre timmar eftersom han som hade skivorna inte ville att jag skulle komma och h�mta dem. Och s� funkar inte bilderna!!! Jag har plockat hem konverteringstill�gg, laddat om, sparat om, d�pt om... men det g�r inte.

Sen n�r jag gav upp och ist�llet tr�stsurfade lite hos bekanta b�rjade n�n kuf p� n�tet bombardera mig med porrsidor i massor: Jag hann inte st�nga ett f�nster f�rr�n det �ppnades ett nytt. Obehagligt. Nu n�r jag tittar i brandv�ggs-loggboken ser jag att det �r extrem aktivitet bland puckona, massor av intr�ngsf�rs�k p� bara en kvart. Suck.

I g�r l�ngpromenerade jag med P. Vi har alltid djuplodande och sp�nnande diskussioner, men i g�r blev vi n�stan hetsiga n�r vi b�rjade diskutera blottare, v�ldt�ktsm�n och f�rtryck av kvinnor.

En kompis bekant blev antastad av en blottare i midsomras. Jag sa att om jag r�kade ut f�r en blottare s� skulle jag sp�a upp honom. P ifr�gasatte om jag trodde att v�ld skulle bota den stackars mannen, om han nu hade ett sjukligt behov av att blotta sig.

Det fattar v�l jag att blottaren inte blir botad av stryk (om det nu verkligen �r en sjukdom och inte n�got annat). F�rresten, t�nker jag nu efter�t - �r det ens offrets sak att bota f�r�varen? Jag hoppas bara att mycket stryk ska f� honom att inte g�ra om det i f�rsta taget. (Vilken karl vill visa upp en med bl�m�rken p�? ;-)

Om blottaren mot f�rmodan blir tagen av polisen, vad h�nder d�? Kanske f�r han dagsb�ter utd�mda tv� �r senare. Under tiden kan han blotta sig f�r 25 sm�tjejer som sedan inte v�gar g� p� stan ensamma och abslut inte v�gar ber�tta n�got hemma f�r att det �r s� sk�mmigt. Nej, mer stryk skulle de ha!

Varvid P ans�g att jag var p� samma skala som d�dsstraffsf�respr�karna: "Allt du vill �r h�mnd." Och jag gick f�rst�s i taket (eller snarare i luften, eftersom vi var utomhus). Det �r en himla skillnad mellan d�dsstraff och stryk, tycker jag, g�r inte j�mf�ra p� samma dag! � andra sidan tror jag - m�jligen inkonsekvent d� - att blottning och v�ldt�kt �r grader p� samma skala. Hm.

Jag har en sj�lvf�rsvarshandbok i hyllan: "Sl� tillbaka!" av Petra �stergren. Hon skrev den sedan hennes mamma blivit ihj�lslagen av sin f�re detta partner. Boken beskriver v�ldets utbredning, n�gra teorier kring orsakerna och fall ur verkligheten. Petra �stergren skriver att grunden f�r sj�lvf�rsvar �r att kvinnor inser 1) att de �r v�rda att f�rsvara, 2) att de f�r f�rsvara sig, och 3) att de kan.

Det mesta handlar om mentalt f�rsvar. D� och d� ser jag notiser i tidningen om 92-�riga tanter som jagat r�nare p� flykten med kryckan i h�gsta hugg, s� jag tror helt p� tesen att det sitter i huvudet. N�got s� enkelt som att du �r fast besluten att f�rsvara dig kan r�cka f�r att du inte ska beh�va.

F�rsta g�ngen jag l�ste boken k�nde jag mig uppfylld av j�klar anamma; jag fick en kick. "Japp, det d�r fixar jag!" Det �r flera �r sedan, men jag t�nker p� den ibland, och n�r jag g�r hem sent p� kv�llarna kan jag "ilska upp mig" s� att jag n�stan studsar. N�de den v�ldt�ktsman som skulle dyka upp d�...

I handboken l�ser jag nu f�rresten att man inte b�r ta till v�ld mot blottare: "En man som blottar sig f�r en kick av att se kvinnan skr�md. Det b�sta �r d�rf�r att inte visa att du blir r�dd." Boken rekommenderar att man sk�ller ut honom eller skrattar �t hans f�niga lilla snopp och tar ett bra signalement �t polisen. Personligen lutar jag nog fortfarande �t en n�ve v�vnadsprov och personnummer d�... men visst.

Ja, efter blottardiskussionen kom P och jag in p� v�ldt�ktsm�n och f�rtryck av kvinnor, och n�r vi n�dde min port hade vi just b�rjat prata om feminister, "manshatare" och j�mst�lldhet. Den diskussionen �r fortfarande inte avslutad och P lufsade hem�t p�tagligt st�rd, s� vi har en del att reda ut under n�sta l�ngpromenad.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck