kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-06-13 - stora lagardagen.

En dag n�r jag kom in i badrummet fann jag ett sv�rt sargat byte p� golvet. Det visade sig vara den nyink�pta badrumsmattan av frott� som n�gon av katterna f�rs�kt slita tarmarna ur. Och lyckats mer �n v�l, f�r jag s�ga. ;-)

Av de sm� v�lfriserade �glorna hade det blivit decimeterl�nga testar, med motsvarande skr�vel d�rifr�n de kom, och f�llen l�ngs l�ngsidan hade blivit en enda l�ng franskant. Suck. Visst var den billig, men inte kan man kasta en n�stan ny matta? Retorisk fr�ga, klart att jag inte kan. S� mattan hamnade i P�sen.

P�sen �r en papperskasse fr�n Ikea, st�rre �n en vanlig fr�n mataff�ren men inte s� stor som de d�r gula plastkassarna man kan l�na och b�ra saker i (och som finns i en bl� k�pvariant som �r poppis att b�ra tv�tt i, har jag sett). I alla fall, det ryms mycket i den - men nu �r den full.

S� i g�r kv�ll st�llde jag fram den vid k�ksbordet och satte ig�ng. Hittills har jag renoverat den v�lavlivade badrumsmattan (vilket tog en och en halv timme...), sytt igen revor i tv� tv�ttp�sar och duttat klister p� begynnande dito (revor allts�, inte p�sar - P�sen �r inget drivhus �ven om man ibland kan f� f�r sig det av tillv�xttakten), lappat en sk�r duk som mamma broderade till mormor f�r l�nge sedan, lagat en gammal v�ggficka f�r sn�ren och korkar (till stugan), bytt blixtl�s i ett par jeans, spr�ttat bort en irriterande ful mudd fr�n en t-shirt samt f�llat den.

I n�mnda f�llande blev jag fullst�ndigt osams med symaskinen. Det �r en gammal Husqvarna som tj�nstgjort p� en skola, k�pt begagnad just f�r den outslitliga motorns skull. Den knogar sig taktfast genom sjudubbla jeanslager och bilkl�dselgalon, men f�rs�ker man sy skir trik�, d� v�grar den vara med. Jag provade alla n�lar jag hade, �ndrade tr�dsp�nningen upp och ner, rattade alla de fyra programmen runt, bytte tr�drulle och spolade om undertr�den, rev bort skyddbrickor och borstade s� att inte en dammkorn kunde siktas. Nej, den v�grade: skatbo p� tr�dbrott p� skatbo p� missade stygn p� tr�dbrott. S� jag fick f�lla tr�jan f�r hand. J�ttesnyggt. Tur att jag ska stoppa ner den i byxorna.

Nu har hela den h�r dan g�tt och p�sen �r fortfarande lika full. D�r ligger tv� eller tre par byxor som m�ste f�rl�ngas (jag provar utan skor och k�per alltid f�r korta byxor men inser det inte f�rr�n jag tv�ttat dem tre g�nger), en glittrig festtop med en urringning som g�r halvv�gs till naveln (v�dan av att inte prova alls), ett par byxor med bred res�r som lagt av, ett trasigt dubbels�ngslakan som m�jligen ska bli n�got annat, en blus som tappat en knapp...

N�gra objekt i P�sen beh�ver inte �tg�rdas l�ngre. �tminstone en bra sak med att bli bredare om rumpan. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck