kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-04-21 - inramad resa.

Varning: hemsidestekniskt snack f�ljer...

N�r vi var i El Salvador 1998-1999 och skulle l�sa tidningen h�r hemma (www.op.se) eller best�lla grejer per postorder h�ll jag p� att f� spunk mest varje g�ng. Teleledningarna var usla, datorn en tr�tt gammal h�rk som helst ville g� i pension och programmen d�refter. Jag v�lsignade alla som hade snabbladdande sidor uppbyggda med tabeller, och l�ste eder �ver dem med ramar (som inte gick att f� upp alls) eller mycket bj�fs (vilket f�rdyrade teler�kningen och �kade antalet ofrivilliga nedkopplingar). Sedan dess jag haft som html-princip att alltid jobba med tabeller. D� vet man ju att det funkar f�r n�stan alla och g�r snabbt.

Fast nu har jag fr�ng�tt den principen. Vi �r ett g�ng dagboksskrivare som ska ut och resa tillsammans i h�st , och d� �r det v�l on�digt att vi skriver samma saker i varsina dagb�cker. S� d�rf�r har jag registrerat en ny, gemensam resedagbok �t oss h�r p� Diaryland, och n�r jag �nd� h�ll p� s� ville jag testa en ny, fiffigare layout som kr�ver ramar. Det tog n�gra timmar att r�kna ut hur man skulle g�ra men nu �r skelettet och proportionerna klara. Jag �r v�����ldigt bel�ten med mig sj�lv. *ler stolt* �terst�r att hitta l�mplig design och att fylla den med inneh�ll. D�rf�r ska jag p� inspirationsknyckarrunda.

Principen d�? Jo, jag r�knar med att de flesta som l�ser v�r resedagbok har b�ttre grejer �n vi hade i El Salvador. Dessutom beh�ver vi inte �ppna de ramade sidorna f�r att kunna l�gga in nytt material, s� �ven om det fortfarande �r halvklent ordnat med datorutrustningarna p� andra sidan jordklotet s� borde det g� �nd�.

Klockan slog nyss om till 21 april. I dag skulle Molle ha fyllt 13 �r. Jag sn�rvlar lite och s�tter k�ttf�rsen p� tining �t katterna. Lite minnes-f�delsedagskalas ska vi i alla fall ha.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck