kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-04-07 - jag l�ser i Newsweek.

Egentligen var det Time Magazine jag hade t�nkt prenumerera p�, men i tillf�llig sinnesf�rvirring r�kade det bli Newsweek ist�llet. N �r amerikansk och det m�rks p� perspektivet som ofta skiljer sig fr�n det svenska. Dessutom grottar tidningen ing�ende i krig, vapen, blod och d�d och det g�r mig deprimerad. Bortsett fr�n det verkar tidningen genomarbetad och h�r hittar man definitivt saker som aldrig finner sin v�g till svensk press.

H�romveckan l�ste jag ett tema om Israels och Palestinas l�ngvariga konflikt. D�r ber�ttades bland annat om den �kande hetsen mot judar. I en saudiarabisk tidning skrev en l�kare vid King Faisal University Hospital att judar anv�nder blod fr�n muslimska och kristna barn under 10 �r i sina bakverk, och utvinner det genom att rulla omkring barnen i spikf�rsedda tunnor. Jo, det kom in en r�ttelse sedan. Den gick ut p� att alla judar naturligtvis inte gjorde s�, men det fanns vissa som ...

I senaste numret av Newsweek fanns en artikel om "Koreas m�rka hemlighet", n�mligen aborter. Aborter �r f�rbjudna utom vid v�ldt�kt, missbildningar hos barnet eller d�dsfara f�r modern. Enligt officiella k�llor g�rs �nd� uppskattningsvis 1,5 - 2 miljoner aborter per �r. Det betyder i s� fall att tre av fyra graviditeter slutar med abort. F�r ogifta kvinnor �r det en katastrof att f� barn, det �r ena f�rklaringen, och den andra �r att skolorna v�grar undervisa om s�ker sex eftersom det �r omoraliskt. F�r tv� �r sedan f�rbj�d den statliga censuren till och med en aids-information eftersom den n�mnde kondomer. Kondomreklam �r av samma anledning ocks� f�rbjudet.

I g�r n�r jag rotade i hyllan efter en ol�st bok fick jag tag i "Tio tusen sorger - ett koreanskt adoptivbarns levnads�de" av Elizabeth Kim. Det var en slump, jag lade inte ihop tv� och tv� f�rr�n jag b�rjade l�sa den, men d�r fanns den ogifta moderns katastrof skildrad av barnet. Elizabeths mamma var k�r i en amerikansk soldat som l�mnade henne n�r hon blev gravid. Blandrasbarn betraktades som "icke-m�nniskor" och n�r Elizabeths mamma v�grade s�lja barnet som tj�nare besl�t familjen att h�nga modern f�r att utpl�na sin skam. Sedan br�nde de barnet mellan benen, oklart varf�r, och l�mnade bort det som "ok�nt hittebarn" till ett barnhem. Elizabeth adopterades av ett amerikanskt pr�stpar som uppfyller alla mina f�rdomar om vrickade religi�sa. Boken �r en enda l�ng uppr�kning av precis hur fel det kan g� i ett liv, fast den har f�rst�s ett hoppingivande slut, annars skulle v�l inte f�rlaget v�ga ge ut den.

�ter till Newsweek, d�r nu inte allting �r fullt s� allvarligt. I en artikel inf�r Oscarsgalan f�rklarade skribenterna varf�r det fanns 21 nominerade australier i denna helylleamerikanska tillst�llning: I decennier har de snyggaste tjejerna och killarna i USA vallf�rdet till Hollywood f�r att s�ka sin lycka inom filmen. D�r har de m�tts p� h�lsokostrestauranger och gym, och sedan avlat fram m�ngder av avkomlingar med s� perfekta leenden och kroppar att det �r rent tr�kigt. Nej, vill man ha en stj�rna med det r�tta uramerikanska, v�derbitna utseendet f�r man numera s�ka i Australien d�r ungarna f�ds upp p� rej�l biff under ett ozon-h�l." Ungef�r s�.

Ja, nu f�rv�ntar jag mig inte att det kommer s� m�nga fler nummer av Newsweek f�r jag har sagt upp prenumerationen. Jag kan nog tr�na min engelska p� andra saker.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck