kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-04-02 - (oavsiktlig) f�rl�ggarverksamhet och Azorerna.

Jag har f�rlagt min almanacka. M�jligen var det n�got inbokat i dag eller i morgon och jag undrar lite bekymrat vad det kan vara, men jag �r inte tillr�ckligt orolig f�r att �ka till jobbet och se om den ligger d�r. Senare kanske.

En ny uppdragsgivare jagade mig energiskt i torsdags f�rra veckan men det hade han inget f�r, f�r d� hade jag f�rlagt mobiltelefonen. Sjutton g�nger hade han ringt. Sen blev det p�sk, men i morse b�rjade han om och hann ringa fem g�nger p� tjugo minuter innan jag kommit ut ur badrummet och harklat upp mig. Jag tackade nej trots att jag tyckte lite synd om honom och trots att det s�kert var bra betalt. Jag m�ste r�ja i huvudet och p� kontoret innan jag tar in n�t nytt, och det ligger redan grejer p� k� tills n�r jag �r redo.

Ist�llet sysslar jag helst och mest med att dagdr�mma och leta information inf�r resan. Det k�nns v�ldigt n�ra och p�tagligt nu n�r vi best�mt datum, resm�l och kassa, trots att det �r drygt sex m�nader kvar. De kommer att g� raketsnabbt.

Hittills har jag hittat ganska mycket om Azorerna. �arna �r en knutpunkt f�r l�ngseglare men det g�r �ven en del svensk charter dit och n�gra har lagt ut fylliga reseber�ttelser och faktasammanst�llningar p� n�tet. H�r �r mina favoriter:

Torgny Fransson och hans familj var d�r en vecka i juni 2001. V�lskrivet, faktasp�ckat och med fina bilder.

Per-Arne Scotte, "Scotten", har en �n mer ambiti�s sida med flera underavdelningar och m�nga vackra bilder fr�n juli 2001. H�r finns ocks� mycket att h�mta.

Azorernas officiella turistinformation p� engelska inneh�ller massor av listor, adresser och k�rnfakta. H�r planeras tydligen en svensk version men �n ligger den inte ute.

En annan faktasp�ckad samling p� engelska �r Archipelagos Azorerna-sidor, som �r intressant ocks� f�r att det �r ett knytkalas tillhandah�llet av en seglingsintresserad familj och deras v�nner. Uppenbarligen v�xer n�tverket snabbt. �h, vad jag gillar s�dana initiativ!

Dessutom k�pte jag Aftonbladets resespecial f�r tio kronor. Man betalar genom att skicka ett sms fr�n mobilen och f�r d� en l�nk till en pdf-fil p� 8-10 sidor. Aftonbladets guider �r upplagda som sm� listor om fem: 5 fina badplatser, 5 exportprodukter, 5 fakta om v�dret och s� vidare. Tja, �r man bara m�ttligt intresserad s� r�cker det v�l men jag l�gger nog hellre lite mer pengar p� en guidebok.

Jag har varit sugen p� att �ka till Azorerna i flera �r, dels f�r klimatet: som svensk sommar hela �ret med medeltemperaturer kring 16-24 grader, och dels f�r blomsterprakten, vyerna och de varma k�llorna. N�r vi kommer dit ska jag bada i det varma vattenfallet, titta p� vilda delfiner, sl�ntra runt i den botaniska tr�dg�rden som s�gs vara alldeles magnifik, titta p� 1600- och 1700-talshus och vandra mig tr�tt i backe upp och backe ner...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck