kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-01-13 - att pruta p� n�tet.

I g�r k�pte jag Norton Utilities, ett "fixa och trixa"-program som bland annat har en UnErase-knapp. Jag hittade efter mycket m�k nio kastade filer som skulle kunna inneh�lla bokf�ringsinformation, men ingen av dem gick att anv�nda. En fil inneh�ll delar av ett gammalt brev och en annan fil bestod mest av html-kod.

N�r en av mina backup-disketter havererade f�r n�gra �r sedan fick jag hj�lp av en lokal dataguru att ta fram det som r�ddas kunde. Det kostade 600 kronor och d� fick jag �nd� rabatt ... och sen visade sig inneh�llet i filerna vara oanv�ndbart.

Summa summarum av detta �r som vanligt: kom ih�g att g�ra backup, m�nga, ofta och p� flera st�llen. Sj�lv anv�nder jag CD-skivor som backup eftersom magnetiska medier (disketter, zip-skivor och h�rddiskar) l�tt f�rst�rs. Nackdelen med skivorna �r att jag m�ste ta mig i kragen och br�nna dem ocks�. det blev som sagt inte gjort i det h�r fallet...

F�rhoppningsvis �r de andra funktionerna i Norton mera anv�ndbara, annars har jag kastat bort tusen sp�nn - eller r�ttare sagt 109,69 euro. Jepp, jag har gjort mitt f�rsta ink�p i nya valutan. Visserligen bara via kort, men �nd�.

Dessutom gjorde jag en intressant uppt�ckt i n�thandels-sammanhang: Jag k�pte programmet via Symantecs egen webbshop, och innan jag skulle betala klickade jag p� tillbaka-knappen f�r att l�sa en g�ng till om virusprogrammet som de erbjudit men som jag tackat nej till. D� ploppade det upp en ruta: "V�nta, l�mna inte butiken. Du f�r tio procents rabatt p� allt om du forts�tter k�pet nu!" S� sparade jag drygt 12 euro.

F�r ett tag sedan l�ste jag en artikel om att oavslutade k�p kostar n�tbutikerna stora pengar, men jag fattade aldrig varf�r. Blir det som i vanliga butiker, en massa �vergivna kundvagnar som st�r i v�gen f�r nya kunder och s� kostar det en massa tid att plocka ur dem... eller? Om en n�tbutik�gare blir d�f�rskr�ckt f�r att kunden klickar p� bak�t-knappen och genast erbjuder rabatt s� ligger det v�l n�t i det.

Jaja. Kontentan �r i alla fall att om man handlar hos Symantec s� kan det g� att pruta genom att klicka p� tillbaka-knappen. Det funkar kanske hos andra ocks�.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck