kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2001-12-03 - kortinkompetens och com hem-kram

Lillasyster skulle skaffa pass f�rra veckan men fick inte fotot godk�nt. Avst�ndet mellan pupill och hakspets var f�r litet enligt reglerna. Vis av hennes erfarenhet l�nade jag allts� en linjal och kontrollm�tte utanf�r fotoautomaten. Jepp, helt enligt regelboken.

Trodde jag, ja. N�r jag langade fram bildremsan till kvinnan bakom disken i polishuset tillk�nnagav hon best�mt att de d�r minsann inte d�g. Hela �rats �verkant m�ste synas.

Ny v�nda till passfotoautomaten. Den h�r g�ngen h�ll jag uppsikt �ver �rat - alldeles synligt, �gonen - helt i r�tt h�jd, och rumpan - fem centimeter l�ngre fram �n rekommenderat f�r att f� det stipulerade pupill-hakavst�ndet.

P� polisstationen tittade kvinnan bakom disken p� de nya fotona och suckade. "Titta h�r, n�san m�ste vara mer i profil och dessutom ser bilderna inte helt skarpa ut." Automaten har underframkallat dem. Sen tittade hon fundersamt p� det svarta molnet som v�xte orov�ckande fort ovanf�r mitt huvud, log lite och sa: �sch, vi chansar!

S� nu har jag ett sk�rt emergencypass utf�rdat f�r sista minuten-resan och ett EU-reglementsenligt underlag f�r officiellt standardpass p� v�g f�r central produktion i s�dra Sverige n�nstans. Nu hoppashoppashoppas jag att det g�r igenom granskningen ocks�.

Jag fick beh�lla mitt gamla pass oklippt. Har best�mt f�r mig att de gjorde h�l i det allra f�rsta jag f�tt n�r det gick ut? Vad betingar ett b�ttre begagnat, inaktuellt pass med st�mpel fr�n Guatemala f�r pris p� marknaden? N�gon?

�ver till n�t helt annat. Eftersom jag klagat bitter p� com hem m�ste jag nu ge dem en virtuell kram. De drog av abonnemangsavgiften f�r den m�naden som jag inte kunde surfa p� grund av det felskickade modemet. Trots att det inte var com hem som gjort fel. Hyvens va?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck