kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-09-29 - Vem f�rs�ker jag lura?

H�rom dagen kom ett nyhetsbrev fr�n Kjell och Co med k�ptips om en ny liten neg/dia-scanner, som satte fart p� habeg�ret. Uppenbarligen var jag inte den enda som triggade p� nyheten. Samma dag som brevet gick ut kunde man se hur lagersaldot sm�lte bort som sn� p� midsommar. Nu �r den best�llningsvara i alla butiker och inkommer mot slutet av oktober.

Jag har en del gamla bilder som jag inbillar mig att jag n�n g�ng ska sortera och scanna. Det har inte h�nt hittills p� de 12 �r som jag varit �gare till en fet scanner. Faktum �r att jag �ger tv� scannrar avsedda f�r �ndam�let men de �r beh�ftade med tre allvarliga fel: de �r s� gamla att b�de kontakter (SCSI) och programvara �r pass�, och jag �r inte kapabel att k�ra n�n av dem.

Den ena �r en gigantisk, otymplig, sv�rhanterlig flatb�ddsscanner med dialock som jag k�pte ny typ 1997 f�r massor av pengar. Den tar upp en kvadratmeter skrivbordsyta och jag lyckades aldrig l�ra mig kalibrera eller anv�nda den ordentligt. Visst, det blev bilder men den kvalitet jag lyckades f� ut av den stod inte i relation till vad den borde �stadkomma. I handboken stod det att man skulle ta ut histogram och "avoid clipping" men jag vet �nnu inte vad clipping �r f�r n�t eller hur man undviker det. Resultatet blev att scannern hamnade i f�rr�det n�st intill osliten.

Den andra �r en r�tt fin diascanner som jag k�pte begagnad f�r 500 kr och sedan k�pte en scsi-usb-konverter till f�r 400 kr. Dessv�rre fungerar drivrutinerna bara p� gamla Mac system 9, och nu har jag som sagt ingen dator som kan k�ra det. Jag provk�rde den inte ens n�r jag k�pte den s� f�r allt vad jag vet kan den vara trasig ocks�.

Verkligen bra investeringar jag har gjort... men med den h��r fiiiiina och fiffiga och l�ttanv�nda lilla scannern kommer allt att �ndra sig och jag kommer att utr�tta stord�d med den.

Eller kanske inte.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck