kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-02-09 - Energin�rden tipsar

Nyfiken fr�ga: vad surfar ni p�? Nu menar jag inte de vardagliga, �terkommande st�llena, utan �mnen som ni av en eller annan anledning blivit tillf�lligt nyfikna p�, genom jobbet eller n�t som ni s�g i dagstidningen eller...

Den senaste veckan har jag surfat p� f�rnybar energi och kan tipsa om f�ljande l�nkar ifall du �r intresserad av �mnet:

  • Sveriges Energif�reningars Riksorganisation, www.sero.se - med l�nkar till anslutna f�reningar f�r vindkraft, sm�skalig vattenkraft, solenergi och s� vidare, samt medlemstidningen SERO-journalen.
  • www.pvtnytt.se - nyheter om en sp�nnande teknik som kombinerar solel och solv�rme i samma anl�ggning.
  • www.energimagasinet.com, frist�ende tidning, �gs av ett f�rlag vilket borde inneb�ra att materialet �r lite mer k�llneutralt �n exempelvis medlemstidningarnas.
  • Svenska Bioenergif�reningen, Svebio, www.svebio.se har mycket information om bioenergi och �ger www.bioenergitidningen.se.

  • EU-kommisionens faktah�fte om f�rnybar energi, "Vad g�r EU?".

Som ni s�kert vet s� �r jag inom fordonsomr�det s�rskilt intresserad av elbilar, etanolproduktion och numera �ven biogas (den har man vare sig man vill eller inte s� det �r ju idiotiskt att bara sl�ppa ut den och l�ta den bidra till v�xthuseffekt och milj�f�rst�ring n�r det g�r att ta vara p� den).

N�r det g�ller byggnader vurmar jag f�r solenergi och v�rmepumpar, men mitt myckna surfande de senaste dagarna har l�rt mig att v�rmepumpar drar som mest energi n�r elen �r som dyrast (och �ven g�r s�nder d�, p� grund av h�g belastning, n�r man som b�st beh�ver den). Det har jag faktiskt inte t�nkt p�.

Jag ramlade ocks� �ver det f�r mig helt nya begreppet "passivhus", det vill s�ga hus som �r s� v�lisolerade, optimalt formgivna och utrustade att de max f�rbrukar 5-25 kWh/m2/�r (kilowattimmar per kvadratmeter och �r), beroende p� hur l�ngt norrut huset ligger. F�r ett hus p� 170 kvadrat inneb�r det en �rsf�rbrukning p� max 4.250 kWh mot kanske 15.000-40.000 som �r "normalt" f�r en villa byggd p� 1970-talet. I princip v�rms passivhuset av inv�narnas kroppsv�rme och spillv�rme fr�n elektriska apparater som kyl/frys, spis och h�rtork, samt ett par extra v�rmeljus n�r det blir riktigt kallt. Wow, liksom. T�nk vad det skulle inneb�ra f�r elr�kningen och energiberoendet.

Familjen Malmborg i Lidk�ping har byggt en villa efter passivhuskonceptet. Det s�gs ha g�tt repris p� dokument�ren om deras bygge p� TV i fredags och jag missade det... :-(

I fredags tr�ngdes jag n�mligen i Badhusparken p� VM-invigning men varken s�g eller h�rde n�t av det eftersom det kom gigantiskt mycket mer folk �n vad PA:t var dimensionerat f�r. S� med facit i hand hade jag hellre stannat hemma. Men ljusspelet p� R�dhuset �r v�rt att se, fantastiskt fr�nt, missa inte!



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck