kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-08-24 - Prylbeg�r

Jag har f�tt beg�r efter tv� nya prylar...

Det ena �r en liten sk�rplotter (vinylsk�rare, foliesk�rare, k�rt barn har m�nga namn) i skrivbordsformat. Normalt sett �r vinylsk�rare dyrbara, skrymmande maskiner som bor i industrilokaler. Den h�r �r stor som en ordin�r bl�ckstr�leskrivare (fast typ fem g�nger dyrare) och tar lite drygt A4-bredd. Grejen med foliesk�rare �r att man kan g�ra enf�rgade dekaler med garanterad h�llbarhet p� upp till 10 �r utomhus. T�nk text p� skyltf�nster, bilar och skyltar, eller sirligt "etsat glas" som insynsskydd s� vet du vad jag menar.

Man kan ocks� anv�nda den f�r att formsk�ra fyrf�rgsprintade eller screentryckta dekalark med oregelbunden ytterkant. Det �r enerverande pilligt att klippa ut s�na snyggt f�r hand, det r�cker att man r�kar g�ra en liten knix med saxen eller missa p� marginalen f�r att dekalen ska se ut som andrasortering.

Tredje m�jligheten �r att anv�nda den f�r schablonframst�llning, till motivlack p� sm� och stora bilar, f�r att schablonm�la gamla tapetm�nster p� v�ggar eller f�ra �ver sin egendesign p� tusen prylar som tr�kistor, korgar och kaffefilterh�llare.

Ovettigt dyrt f�r en leksak, jag vet, men hur kul skulle jag inte kunna ha med en s�n? :-)

R�ttelse: jag skulle f�rmodligen mest ha den i hyllan och gotta mig �t m�jligheterna att ha kul med den. Jag har med �ren insett att det �r s� jag funkar. Jag gillar verkligen att ha bra grejer ifall jag skulle f� f�r mig att realisera en eller annan id�. Grejen i sig och vad man i fantasin kan g�ra med den �r intressantare �n anv�ndandet.

N�, jag �r ju inte ensam om att ha ett lite rubbat f�rh�llande till grejer. Jag menar, kan n�gon p� ett vettigt s�tt motivera �gandet av 327 porslinstekannor eller 6789 bl�ckpennor med reklamtryck? I alla fall inte med att man rent praktiskt beh�ver dem till teceremoni eller skrivning.

Den andra grejen som nyligen v�ckt mitt beg�r �r en fiffig liten screentryckmaskin som heter "Print Gocco". Den uppfanns i Japan p� 1970-talet som ett s�tt f�r hush�ll att g�ra egna julkort i f�rg, l�ngt innan datorer och bl�ckstr�leskrivare blev var mans egendom. Den blev en fantastisk succ� i Japan. Enligt en obekr�ftad uppgift finns den i vart tredje japanskt hush�ll. Av det kan man tro att marknaden i Japan �r r�tt m�ttad.

Bland konstn�rer runtom i v�rlden har Goccon kultstatus eftersom den �r ett professionellt tryckeri i miniformat. Den klarar s�dant som en bl�ckstr�le g�r bet p�, till exempel att trycka guld-, silver- och metallicf�rg, ljusa f�rger p� m�rka material, och m�nga typer av underlag, exempelvis servetter, v�skor, filtad ull, till och med �ror av tr� och muggar av keramik.

Dessutom �r/har Goccon ett genialt enkelt s�tt att framst�lla "mastern" f�r trycket. Man tar en svartvit kopia i vanlig kopiator, eller printar ut p� en laserskrivare, eller ritar motivet med en speciell penna p� vanligt papper. Sen stoppar man papperet och en speciell duk i en h�llare, fyrar av en blixt och voila, s� har motivet f�rts �ver till duken/tryckschablonen. L�gg p� f�rg s� �r allt klart f�r tryck.

Det besynnerliga �r att f�retaget som uppfann Goccon inte vill exportera den. Jag har inte hittat n�gon f�rklaring till det. 2005 tillk�nnagav f�retaget att f�rs�ljningen till USA skulle upph�ra. D� startade en privatperson en kampanj, "save gocco", och nu finns b�de maskiner och f�rbrukning till salu i USA igen. Jag gissar att det sker genom privatimport. Tillverkarens webbutik �r st�ngd f�r internationella best�llningar.

M�jligen �r det idiotiskt att k�pa en Gocco nu, kanske finns det bara f�rg, duk och blixtlampor att f� tag i under n�gra �r till innan produktionen definitivt l�ggs ner - men jag vill ha en i alla fall. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck